Analisis Kajian Bahasa - satu kajian analisis terhadap taksonomi-taksonomi
Disiarkan pada 6/11/17
Oleh: Pendikar Bahasa
Analisis
Kesalahan Bahasa merupakan satu kaedah yang digunakan oleh para pengkaji bahasa
dalam mengenalpasti kesalahan-kesalahan berbahasa yang dilakukan oleh para
pengamal-pengamal bahasa sama ada kesalahan yang dilakukan terhadap bahasa
sasaran ataupun bahasa ibunda. Menurut Tarigan (1988), kesalahan-kesalahan
tersebut merupakan kesalahan bahagian komunikasi yang tidak sesuai atau
terjadinya penyimpangan daripada penggunaan bahasa yang betul.
Kesalahan-kesalahan
berbahasa boleh sahaja dilakukan oleh sesiapa sahaja, namun dalam kajian ini,
kita akan memfokuskan kepada karangan-karangan yang dihasilkan oleh para
pelajar sekolah Tahun 8 di Negara Brunei Darussalam sahaja, dengan mensasarkan
kesalahan-kesalahan ejaan dan ayat yang dilakukan oleh mereka. Maka dengan ini,
kita #pendikarbahasa akan dapat mengkategorikan jenis-jenis kesalahan yang dilakukan oleh
pelajar dengan menggunakan taksonomi-taksonomi yang terdapat didalam Analisis
Kesalahan Bahasa.
Metode
yang digunakan adalah dengan melaksanakan langkah-langkah yang terdapat dalam
Analisis Kesalahan Bahasa. Untuk menganalisis kesalahan-kesalahan berbahasa
tersebut, bidang ini telah menggariskan beberapa langkah-langkah penting untuk
digunakan bagi melaksanakan analisis sesebuah karangan, iaitu ada 5 sahaja:
1. Pengenalpastian
2. Pentafsiran
3. Pembinaan
Ayat
4. Pengklasifikasian,
dan
5. Penjelasan.
Langkah
yang perlu dilakukan ialah pengenalpastian, setiap penyelidik perlulah
mengenalpasti kesalahan-kesalahan yang didapati dalam bahasa antara
(interlanguage) bahasa kedua pelajar. Kesalahan-kesalahan tersebut boleh
dibahagikan kepada dua jenis: kesalahan pertama ialah kemampuan (competance)
iaitu kesalahan yang berpunca daripada kurangnya kemampuan pelajar terhadap
bahasa kedua/bahasa sasaran dan kesalahan kedua pula ialah kesalahan penampilan
(performance) pelajar iaitu kesalahan-kesalahan yang membabitkan faktor-faktor
fizikal seperti keletihan, pengaruh emosi, lupa dan sebagainya.
Langkah
seterusnya ialah dengan membuat pentafsiran, setelah mengenalpasti
kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh
pelajar, kita hendaklah membuat penafsiran mengenai maksud ayat-ayat pelajar
tersebut. Dalam penafsiran ini, kita akan dapat melihat kesalahan-kesalahan
tersebut dalam bentuk nyata atau tersembunyi, bagi kesalahan nyata, kita akan
dapat merujuk kepada bahasa ibunda pelajar tersebut dengan menggunakan
terjemahan harafiah, manakala bagi kesalahan tersembunyi, ayat-ayat yang
dihasilkan adalah betul dan memenuhi ciri-ciri keterimaan dari segi kegramatisannya,
namun penggunaannya adalah tidak sesuai dari segi keadaan dan konteks ayat.
Manakala
langkah seterusnya ialah pembinaan semula,
setelah selesai membuat pentafsiran, penyelidik perlulah membina semula
ayat-ayat yang mengandungi kesalahan-kesalahan tersebut agar dapat
diperbandingkan dengan ayat-ayat yang dihasilkan oleh pelajar.
Kemudian,
setelah selesai membina semula ayat yang salah, kita hendaklah menggolongkan
kesalaha-kesalahan tersebut dengan menggunakan taksonomi-taksonomi yang ada dalam
pengklasifikasian taksonomi, dalam esei ini, kita akan melihat
kesalahan-kesalahan tersebut dengan menggunakan taksonomi yang ada sahaja,
iaitu:
1. Kesalahan
Kategori Linguistik,
2. Kesalahan
Siasat Permukaan,
3. Taksonomi
Komparatif, dan
4. Taksonomi
Efek Komunikasi.
Melalui
langkah-langkah diatas, penjelasan hperlulah dibuat bagi membincangkan
kesalahan-kesalahan yang dibuat oleh pelajar, dengan menyatakan punca-punca
yang memungkinkan pelajar tersebut membuat kesalahan-kesalahan itu, dan
saranan-saranan atau cadangan-cadangan dalam mengelakkan kesalahan-kesalahan
tersebut daripada terus berlaku juga akan dibincangkan.
Kelima-lima
langkah ini berguna untuk menganalisis dan menjelaskan kesalahan-kesalahan
berbahasa yang berlaku terhadap karangan-karangan yang didapati daripada
pelajar Tahun 8, dengan mempraktikkan langkah-langkah tersebut kita akan
mendapatkan hasil kajian dan kesimpulan yang diperolehi setelah selesai
melaksanakan langkah-langkah tersebut melalui kesalahan-kesalahan yang
dilakukan oleh pelajar.
Dalam
bab yang seterusnya kita akan melihat dan menganalisis contoh ayat yang salah
dengan mengikuti langkah-langkah yang diberikan seperti yang dimaklumkan
diatas. Contoh-contoh ayat yang dimasukkan pada bab seterusnya akan dirujuk
sebagai data 1, data 2 dan data 3 kerana kajian ini akan menggunakan tiga buah
karangan yang berbeza tajuk dan berlainan penulis.
Data-data
yang diperolehi hendaklah dikaji dan dikenalpasti mengandungi
kesalahan-kesalahan dengan mengaplikasikan langkah-langkah yang diberikan dalam
analisis kesalahan bahasa. Di bawah adalah contoh ayat-ayat yang telah
dikenalpasti mengandungi kesalahan.
Dalam
bahagian ini, data-data yang digunakan diceraikan kepada 3 data bagi merujuk
karangan yang dihasilkan oleh pelajar. Data-data tersebut ialah:
Data
1 daripada karangan yang bertajuk Sikap Pengguna Jalan Raya,
Data
2 daripada karangan yang bertajuk Disiplin Pelajar, dan
Data
3 daripada karangan yang bertajuk Faedah Mempelajari Komputer.
Karangan-karangan
tersebut boleh dirujuk pada lampiran yang disediakan dibelakang.
Taksonomi
yang digunakan dalam menganalisis karangan-karangan tersebut ialah dengan
menggunakan taksonomi siasat permukaan dan taksonomi kategori linguistik,
kerana setelah dikaji dan dikenalpasti hanya kedua-dua taksonomi ini yang
terdapat dalam karangan-karangan pelajar tersebut.
Data 1.
Jenis
kesalahan: kesalahan kemampuan pelajar.
Taksonomi
yang digunakan: Taksonomi siasat permukaan.
Ayat
salah:
1. Pada
Minggu ( ) lalu, apabila kami
sekeluarga pulang dari bandar, (di)dapati
ada sekumpulan remaja berlomba motosikal.
2. Mereka
berlomba dari lampu isyarat.
Dalam
ayat salah, ayat pertama dan ayat kedua telah dikenalpasti kesalahannya sebagai
kesalahan kemampuan kerana pelajar ini telah menggunakan kata berlomba sebanyak dua kali dalam
karangan yang dihasilkannya. Setelah ditafsirkan kata berlomba itu ialah berlumba, kerana berlomba itu merupakan bahasa Indonesia dan ia adalah salah jika
digunakan dalam bahasa Melayu kerana bahasa ini memiliki katanya yang
tersendiri iaitu berlumba, bukan berlomba.
Manakala
perkataan yang mempunyai kurungan ( ) adalah kesalahan-kesalahan yang
dikategorikan sebagai taksonomi siasat permukaan iaitu penghilangan yang
bermaksud ketidakhadiran sesuatu kata atau kalimat yang perlu hadir.
Ketidakhadiran kata tersebut telah menyebabkan ayat yang dihasilkan adalah kurang sempurna dan kurang difahami.
Maka
ayat sebetulnya ialah:
1. Pada
minggu (yang) lalu, apabila kami sekeluarga pulang dari bandar, (ter)dapat sekumpulan remaja lelaki berlumba motosikal.
2. Mereka
berlumba (bermula) dari lampu
isyarat
Perkara
yang memungkinkan pelajar ini masih melakukan kesalahan-kesalahan yang sama
adalah disebabkan kurangnya pembacaan-pembacaan melalui buku-buku, surat khabar
dan majalah ataupun terpengaruh daripada bahasa asing yang, namun daripada
analisis yang didapati di sini ialah pelajar ini tidak mendapat teguran
daripada gurunya kerana
Data 2.
Jenis
kesalahan: kesalahan kesilapan pelajar.
Taksonomi
yang digunakan: Taksonomi siasat permukaan.
Ayat
salah:
1. Contohnya
berkelahi, membawa telepon bimbit, mencoteng papan hitam.
2. Mereka
suka ponteng sekolah kerana tidak mau
belajar, dan ( ) kebanyakkan murid yang ponteng sekolah
akan ketinggalan pelajaran.
Dalam
ayat salah diatas, ayat pertama dan ayat kedua telah dikenalpasti kesalahan
yang terdapat padanya iaitu pelajar ini telah salah eja perkataan iaitu telefon
menjadi telepon, mahu menjadi mau.
Namun,
dalam ayat yang kedua terdapat kesalahan dari segi kemampuan pelajar iaitu pada
perkataan kebanyakkan, pelajar masih
belum dapat membezakan fungsi bagi imbuhan ke…an dan ke…kan, akan tetapi
ayat-ayat diatas masih dapat difahami sungguhpun kesalahan yang dilakukan
adalah begitu ketara sekali. Dalam ayat kedua, terdapat kurungan kosong diatas
yang menunjukkan kesalahan dari segi penghilangan (omissi), perkataan yang
sepatutnya dimasukkan didalam ayat tersebut ialah menyebabkan.
Setelah
berjaya ditafsirkan apa yang dimaksudkan oleh penulis karangan ini dengan ayat
diatas, dapatlah kita membina semula atau rekonstrusi semula ayat-ayat yang
salah tersebut dengan menggunakan ayat yang lebih sesuai dan gramatis.
Maka
ayat yang sebetulnya ialah:
1. Contohnya
berkelahi, membawa telefon bimbit, menconteng papan hitam.
2. Mereka
selalu ponteng sekolah kerana tidak mahu
belajar dan perkara ini boleh (menyebabkan) kebanyakan murid ketinggalan banyak pelajaran.
Kesalahan-kesalahan
yang dilakukan pelajar ini dipercayai berlaku disebabkan oleh terdapatnya
pengaruh daripada bahasa asing yang memungkinkan beliau melakukan kesalahan
tersebut, kesalahan jenis ini adalah sedia maklum sekiranya pelajar tersebut
sering mendapat maklumat mengenai bahasa melalui media massa dari luar,
contohnya rancangan-rancangan tv dari Indonesia, dapat dilihat juga pelajar ini
kurang mengambil perhatian dalam kelas kerana kesalahan-kesalahan yang
dilakukan dalam ayat diatas seperti penggunaan kata mau dan telepon adalah
daripada bahasa Indonesia.
Kesalahan-kesalahan seperti ini dapat
dikenalpasti akan berlaku secara konsisten, kerana melalui karangan tersebut,
guru yang membuat pemarkahan tersebut tidak membetulkan semula dan pelajar
tidak akan mengetahui kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh pelajar ini.
Data 3
Jenis
kesalahan: kesalahan kemampuan dan kesalahan penampilan pelajar
Taksonomi
yang digunakan: Taksonomi siasat permukaan.
Ayat
salah:
1. Ianya banyak digunakan ( ) masa sekarang.
2. Komputer sekarang ini
banyak yang berjenama seperti vaio,
Dell, Epal, Ferari dan lain-lain.
Dalam
ayat 1, kesalahan yang dikenalpasti ialah kesalahan kemampuan iaitu pelajar ini
tidak mampu menggunakan perkataan yang sesuai iaitu perkataan pada pada tempat yang sesuai sebagai kata
bantu.
Manakala
dalam ayat 2 pula merupakan kesalahan dari segi penampilan, kekurangan idea
kreatif pelajar dalam pemilihan kata dalam mengolah ayat telah mengakibatkan
ayat yang dihasilkan kurang kualiti, seperti dalam ayat ke 2 iaitu ‘komputer sekarang ini banyak yang berjenama’,
ayat yang sebetulnya ialah ‘Pelbagai
jenama komputer telah dicipta’. Setelah melalui pentafsiran, dapatlah kita
membina semula ayat-ayat yang salah tersebut dengan menggunakan kata-kata yang
lebih sesuai seperti dibawah ini.
Ayat
sebetulnya ialah:
1. Ia
telah diperkenalkan di seluruh dunia.
2. Pelbagai
jenama komputer telah dicipta seperti: Vaio, Dell, Apple, Ferrari, dan
lain-lain.
Kesalahan-kesalahan
yang didapati dari pelajar ini kebanyakannya ditemui sama dengan
pelajar-pelajar diatas yang sering dilakukan oleh pelajar-pelajar yang lain, kelemahan-kelemahan
pada segi penampilan, pelajar mengetahui kata-kata yang betul yang didengar
melalui ujaran dan komunikasi, akan tetapi kelemahan mereka dapat dilihat dalam
pembinaan ayat seperti kata nama vaio, epal dan ferari, kata yang sebetulnya
adalah Vaio, Apple dan Ferarri, kesalahan ini dikenalpasti sebagai kesalahan penggunaan
ejaan yang termasuk dalam taksonomi kategori linguistik .
Ulasan
Catat Ulasan