Bab 4 Penggunaan fonem ng- dalam Bahasa Melayu Brunei
4.0 PENGENALAN
Bab
ini merupakan kesinambungan daripada bab 3, iaitu Analisis Kajian yang dianalisis
daripada aplikasi media sosial, iaitu Whatsapp
dan Facebook serta jawapan-jawapan
yang diperolehi melalui soal kaji selidik (Lampiran 1). Data yang dianalisis
dalam bab 3 (Hal. 16) adalah berpandukan kepada beberapa objektif kajian yang
telah ditentukan, iaitu:
1. Mengenalpasti
kekerapan fonem /ŋ/ yang digunakan
oleh penutur-penutur BMB.
2. Mengenalpasti
fungsi fonem /ŋ/ yang
digunakan dalam kata kerja dan kata nama.
3. Membandingkan
fungsi fonem /ŋ/ yang ada dalam BMB dengan awalan meng- dalam BMS.
4. Mencirikan
penggunaan fonem /ŋ/ yang
digunakan dalam kata kerja dan kata nama.
Oleh
yang demikian, menerusi bab 4 ini, kajian akan membuat beberapa perbincangan
dengan lebih lanjut mengenai objektif-objektif yang dinyatakan di atas dengan
berpandukan kepada hasil analisis kajian yang telah dinyatakan sebelum ini.
4.1 KEKERAPAN PENGGUNAAN FONEM /Ŋ/ DI KALANGAN PENUTUR BMB
Dalam
analisis kajian, kekerapan penggunaan fonem /ŋ/ dilihat pada data yang diperolehi daripada media sosial akan
dijelaskan kepada dua bahagian, iaitu pertama, data yang diperolehi dan
dikumpulkan melalui aplikasi Whatsapp
dan Facebook. Melalui kedua-dua
aplikasi berkenaan, data kajian telahpun digabungkan untuk dikira jumlah
kekerapan penggunaan fonem /ŋ/, iaitu
sebanyak 33 perkataan yang berfonemkan /ŋ/ telah berjaya dikumpulkan dan dicatatkan
untuk dianalisis jumlah kekerapan penggunaannya, yang terdiri daripada ‘ngeluarkan’, ‘ikungnya’, ‘ngada-ngada’,
‘ngalah-ngalah’, ‘nganjung’, ‘ngunjar’, ‘ngorek’, ‘nggatal’, ‘ngamuk’, ‘ngaibkan’, ‘ngeratkan’, ‘ngudar’, ‘ngampaikan’, ‘ngaga’, ‘ngantar’, ‘ngucapkan’, ‘ngorekkan’,
‘ngandat’ dan ‘ngerajakan’
telah mencatatkan jumlah kekerapan penggunaan sebanyak sekali sahaja. Sementara
itu, kajian turut mencatatkan sebanyak dua kali kekerapan penggunaan bagi
perkataan ‘ngapa’, ‘ngomen’, ‘ngisi’, ‘ngomplen’, ‘ngikis’ dan ‘ngisap’. Manakala
perkataan ‘ngucap’ dan ‘ngail’ mencatatkan kekerapan sebanyak tiga
kali, perkataan ‘ngakun’, ‘ngasuh’ dan ‘nganu’ telah
mencatatkan sebanyak empat kali kekerapan, perkataan ‘nganya’ sebanyak tujuh kali kekerapan, perkataan ‘ngacau’ telah mencatatkan sebanyak
sembilan kali kekerapan dan sebanyak 15 kali kekerapan telah pun dicatatkan bagi perkataan ‘ngambil’.
Analisis kedua, adalah kajian daripada soal
kaji selidik. Sebanyak 30 perkataan yang mengandungi fonem /ŋ/ sama ada pada
awal kata, pertengahan kata dan akhir kata telah disediakan untuk dijawab oleh
para responden sama ada mereka menggunakan perkataan-perkataan tersebut ataupun
tidak. Data-data berkenaan bolehlah dirujuk dalam Lampiran 2. Hasil daripada soal kaji selidik telah mendapati bahawa
seramai 33 orang daripada 35 orang responden bersetuju bahawa mereka ada
menggunakan perkataan ‘ngajar’, ‘ngampai’, ‘ngambil’, ‘ngurik’, ‘nyangku’ dan ‘lampung’. Sebanyak 19 orang responden ada menggunakan perkataan ‘ngarik’, ‘mamangku’ dan ‘ngancur’,
sebanyak 15 orang responden turut menggunakan perkataan ‘ngambit’, sebanyak tujuh orang responden lagi ada menggunakan
perkataan ‘ngabab’, 31 orang
responden ada menggunakan perkataan ‘ngangkut’, ‘ngipak’ dan ‘ngatuk’, 35 orang responden ada
mengggunakan perkataan ‘ngampas’, lima orang responden menggunakan perkataan ‘sudungku’,
32 orang responden ada menggunakan perkataan ‘ngupas’ dan ‘ngalau’, 28 orang responden ada menggunakan perkataan ‘ngintu’, 34 orang responden ada
menggunakan perkataan ‘ngacau’, 20 orang responden adan menggunakan perkataan ‘ngguring’, sembilan orang responden ada
menggunakan perkataan ‘ngarusuh’, 21 orang responden ada menggunakan perkataan ‘ngurak’ dan ‘nggitawu’, empat orang
responden ada menggunakan perkataan ‘ngilar’, lapan orang responden ada menggunakan perkataan ‘matukangku’,
11 orang responden ada menggunakan perkataan ‘ngabat’, 12 orang responden ada menggunakan perkataan ‘ngurabat’, 17 orang responden ada
menggunakan perkataan ‘ngunggak’ dan 29 orang responden ada menggunakan perkataan ‘ikung’.
Berdasarkan
jumlah-jumlah kekerapan di atas telah
menunjukkan bahawa perkataan-perkataan yang berfonemkan /ŋ/ tersebut banyak digunakan di kalangan
penutur BMB sama ada pada awal kata, pertengahan kata dan akhir kata tersebut.
4.2 KEDUDUKAN FONEM /Ŋ/ DALAM KATA KERJA DAN KATA NAMA
Kajian telah mendapati
bahawa kedudukan fonem /ŋ/ dalam BMB boleh dibahagikan kepada dua bahagian iaitu,
terdiri daripada:
1.
Kedudukan fonem /ŋ/ dalam kata kerja pada awal kata,
dan
2.
Kedudukan fonem /ŋ/ dalam kata nama pada pertengahan
kata.
4.2.1 Kedudukan
Fonem /ŋ/ Dalam Kata Kerja Pada Awal Kata
Kedudukan fonem /ŋ/ dalam kata kerja pada awal
kata yang terdapat dalam BMB selalunya diletakkan pada bahagian awal kata
berkenaan, iaitu dengan meletakkan fonem /ŋ/ kemudian, diikuti oleh kata kerja
tersebut. Contoh bagi kata kerja yang berfonemkan /ŋ/ pada awal kata tersebut adalah
seperti berikut:
KATA
KERJA DALAM BMB
|
DATA
|
BENTUK
KATA KERJA DALAM BMB
|
BMS
|
1. Ajar
|
ngajar
|
mangajar
|
mengajar
|
2. Ampai
|
ngampai
|
mangampai
|
meletak
|
3. Arik
|
ngarik
|
mangarik
|
memanggil
|
4. Ambit
|
ngambit
|
mangambit
|
membuka (pintu)
|
5. Abab
|
ngabab
|
mangabab
|
meniarap
|
6. Angkut
|
ngangkut
|
mangangkut
|
mengangkut
|
7. Ambil
|
ngambil
|
mangambil
|
mengambil
|
8. Ampas
|
ngampas
|
mangampas
|
mengampas
|
9. Kupas
|
ngupas
|
mangupas
|
mengupas
|
10. Kurik
|
ngurik
|
mangurik
|
mengorek
|
11. Intu
|
ngintu
|
mangintu
|
mengintu
|
12. Kacau
|
ngacau
|
mangacau
|
mengacau
|
13. Kipak
|
ngipak
|
mangipak
|
mengipak
|
14. Urak
|
ngurak
|
mangurak
|
membuka (tikar)
|
15. Unggak
|
ngunggak
|
mangunggak
|
menidurkan (bayi)
|
16. Gitawu
|
nggitawu
|
manggitawu
|
memberitahu
|
17. Kilar
|
ngilar
|
mangilar
|
menipu
|
18. Kabat
|
ngabat
|
mangabat
|
menutup (pintu)
|
19. Kurabat
|
ngurabat
|
mangurabat
|
berbuat bunyi bising
|
20. Guring
|
ngguring
|
mangguring
|
menggoreng
|
21. Garusuh
|
nggarusuh
|
manggarusuh
|
tergesa-gesa
|
22. Hancur
|
ngancur
|
mangancur
|
menghancur
|
23. Halau
|
ngalau
|
mangalau
|
menghalau
|
24. Katuk
|
ngatuk
|
mangatuk
|
mengetuk
|
Jadual 12: kata kerja yang berfonemkan /ŋ/ pada
awal kata
Contoh di atas merupakan contoh bagi kata kerja
dalam BMB yang mengalami fonem /ŋ/ pada permulaan kata, telah menunjukkan akan
kedudukan fonem /ŋ/ dan memperlihatkan fungsi yang sama dengan awalan /mang/
dalam BMB dan awalan /meng/ dalam BMS khususnya yang mempunyai perkataan yang
sama.
4.2.2 Kedudukan Fonem
/ŋ/ Dalam Kata Nama Pada Pertengahan Kata
Manakala kedudukan fonem /ŋ/ pada kata nama
pula telah didapati akan kedudukannya iaitu pada pertengahan suatu kata nama BMB
dengan diakhiri singkatan ‘-ku’. Tanpa adanya singkatan ‘-ku’, maka, fonem /ŋ/ sebagai
penyisipan nasal dalam BMB tidak nampak berfungsi.
BENTUK KATA NAMA DALAM BMB
|
DATA
|
BMS
|
1.
Mamaku
|
Mamangku
|
ibuku
|
2.
Bapaku
|
Bapangku
|
ayahku
|
3.
Lakiku
|
Lakingku
|
suamiku
|
4.
Suduku
|
Sudungku
|
suduku
|
5.
Matukaku
|
matukangku
|
keretaku
|
6.
Adikku
|
Adingku
|
adikku
|
7.
Kakakku
|
kakangku
|
kakakku
|
8.
Bukuku
|
bukungku
|
bukuku
|
9.
Cucuku
|
Cucungku
|
cucuku
|
10. Sikuku
|
Sikungku
|
sikuku
|
11. Kakiku
|
kakingku
|
kakiku
|
Jadual 13: Fonem /ŋ/ dalam kata nama pada pertengahan kata
Jadual di atas menunjukkan sejumlah 11
perkataan yang tergolong sebagai kata nama yang menerima penyisipan nasal fonem
/ŋ/ yang diakhiri dengan akhiran –ku. Dalam BMB,
penyispan nasal ini hendaklah disertai dengan akhiran –ku, sekiranya tidak ada
akhiran –ku. Kata nama tanpa akhiran ‘-ku’ dalam BMB seperti mamang,
kakang, bapang, laking dan
sebagainya tidak pernah wujud dalam BMB, malahan dalam tatabahasa BMB, ia
dianggap sebagai tidak gramatis.
Secara
jelasnya, setiap kata nama yang menerima penyisipan nasal /ŋ/ hendaklah
diakhiri dengan singkatan –ku. Fungsi fonem /ŋ/ pada akhir kata nama atau
penyisipan nasal dalam kata nama BMB hanyalah sebagai tambahan bunyi pada kata
dasar dan ia bukanlah dikatakan sebagai imbuhan sepertimana yang berlaku dalam
golongan kata kerja BMB.
4.3 PERBANDINGAN
FUNGSI FONEM /Ŋ/ ANTARA BMB DENGAN AWALAN MENG- DALAM BMS.
Fonem
/ŋ/ dalam BMB pula berfungsi sebagai
permulaan kata pada awal kata kerja, manakala
itu, awalan {meng} dalam BMS pula berfungsi sebagai imbuhan awalan kata kerja.
Jadual
di bawah ini memperlihatkan bagaimana perbandingan dibuat di antara fonem /ŋ/ pada awal kata kerja BMB dan
imbuhan awalan {meng-} dalam BMS yang akan memperlihatkan persamaan fungsi di
antara fonem /ŋ/ dalam BMB dan imbuhan awalan {meng-} dalam BMS sebagai imbuhan
dan awalan kata kerja.
KATA
KERJA BMB
|
Fonem /ŋ/ + KK
|
Imbuhan + KK
|
BMS
|
1. Ajar
|
ngajar
|
mengajar
|
mengajar
|
2. Ampai
|
ngampai
|
mengampai
|
meletak
|
3. Arik
|
ngarik
|
mengarik
|
memanggil
|
4. Ambit
|
ngambit
|
mengambit
|
membuka
(pintu)
|
5. Abab
|
ngabab
|
mengabab
|
meniarap
|
6. Angkut
|
ngangkut
|
mengangkut
|
mengangkut
|
7. Ambil
|
ngambil
|
mengambil
|
mengambil
|
8. Ampas
|
ngampas
|
mengampas
|
mengampas
|
9. Kupas
|
ngupas
|
mengupas
|
mengupas
|
10. Kurik
|
ngurik
|
mengurik
|
mengorek
|
11. Intu
|
ngintu
|
mengintu
|
mengintu
|
12. Kacau
|
ngacau
|
mengacau
|
mengacau
|
13. Kipak
|
ngipak
|
mengipak
|
mengipak
|
14. Urak
|
ngurak
|
mengurak
|
membuka
(tikar)
|
15. Unggak
|
ngunggak
|
mengunggak
|
menidurkan
(bayi)
|
16. Gitawu
|
nggitawu
|
menggitawu
|
memberitahu
|
17. Kilar
|
ngilar
|
mengilar
|
menipu
|
18. Kabat
|
ngabat
|
mengabat
|
menutup
(pintu)
|
19. Kurabat
|
ngurabat
|
mengurabat
|
berbuat
bunyi bising
|
20. Guring
|
ngguring
|
mengguring
|
menggoreng
|
21. Garusuh
|
nggarusuh
|
menggarusuh
|
tergesa-gesa
|
22. Hancur
|
ngancur
|
mengancur
|
menghancur
|
23. Halau
|
ngalau
|
mengalau
|
menghalau
|
24. Katuk
|
ngatuk
|
mengatuk
|
mengetuk
|
Jadual 14: Perbandingan di antara fonem /ŋ/ pada awal kata kerja BMB dan
imbuhan awalan {meng-} dalam BMS
Jadual di atas menunjukkan data yang
berfonemkan /ŋ/ pada awal perkataan dengan imbuhan
{meng-} + KK. Dan, ia memperlihatkan fungsi yang sama, iaitu menghasilkan kata
kerja terbitan. Perkataan-perkataan yang berfonemkan /ŋ/ pada awal kata dan berimbuhan awalan {meng-}
tersebut juga menunjukkan fungsinya sebagai imbuhan kata kerja yang bersifat transititif.
4.4 PENCIRIAN FONEM /Ŋ/ YANG DIGUNAKAN DALAM
KATA KERJA DAN KATA NAMA
Dalam
perbahasan sebelum ini telah dijelaskan bagaimana fonem /ŋ/ digunakan dalam kata kerja dan kata nama,
serta memperlihatkan bagaimana fonem /ŋ/ dalam BMB mempunyai persamaan dengan imbuhan awalan {meng-}
dalam BMS terutama sekali dalam kata kerja.
Namun
begitu, berbeza dengan fonem /ŋ/
dalam kata nama, kajian telah mendapati
bahawa tidak ada persamaan bagi fonem /ŋ/ yang digunakan dalam kata kerja dan
kata nama dalam BMB, akan tetapi perbezaan yang jelas adalah mengenai kedudukan
fonem /ŋ/ dalam kata kerja
dan kata nama adalah tidak sama sekali dan fungsi yang dibawa oleh fonem /ŋ/ dalam kata kerja dan kata
nama juga berbeza sekali.
Kedudukan
fonem /ŋ/ dalam kata kerja
boleh diperhatikan bagaimana fonem tersebut diletakkan di bahagian awal suatu kata
kerja, contohnya ‘ngajar’, ‘ngampai’, ‘ngarik’, ‘ngambit’, ‘ngabab’, ‘ngangkut’, ‘ngambil’
dan sebagainya.
Manakala
fonem /ŋ/ dalam kata nama boleh dilihat bagaimana fonem /ŋ/ diletakkan di
tengah-tengah suatu kata nama yang diakhiri dengan singkatan kata –ku,
contohnya ‘mamangku’, ‘bapangku’, ‘lakingku’, ‘kakingku’ dan sebagainya, dan fonem /ŋ/ turut digunakan sebagai akhiran
kata dasar sebagaimana yang terdapat dalam kata lampu yang ditambah dengan akhiran fonem /ŋ/ menjadi lampung tanpa mengubah sedikit makna
daripada maksud lampu tersebut.
Ulasan
Catat Ulasan