Kaedah Mengalami-Menghayati

PENGENALAN
Kaedah mengalami-menghayati merupakan salah satu kaedah pengajaran yang digunakan oleh para guru sekolah menengah dalam menyampaikan sesuatu bentuk pendidikan seperti dalam bidang kesusasteraan dan bahasa.
Menurut Googman (1962), kaedah ini merupakan sesuatu pengalaman yang dikaji menurut apa yang dianggap oleh pembaca itu sendiri, individu tersebut mempunyai pengalamannya tersendiri, terhasil daripada pengalaman yang pernah dialami oleh individu tersebut. Ini secara tidak langsung memberi kesan kepada pendengar atau pembaca yang mampu menghayatinya sama ada melalui cara lisan mahupun pembacaan.
Kaedah ini mementingkan kenikmatan dan penghayatan. Guru memainkan peranan penting dalam menggunakan kesemua pengalaman dan pengetahuannya mengenai sesuatu aspek penyampaian terutama sekali dalam bidang pengajaran agar pelajar atau pembaca mendapat ataupun merasai sesebuah pengalaman yang berguna daripada guru-guru mereka. Lantas kaedah ini memberi kesan yang positif serta membina bagi menampah pengetahuan dan intelek sosial pelajar-pelajar mereka.
Pengajaran tidak hanya tertumpu kepada sesebuah perhatian atau objektif tertentu, namun ia lebih menjurus kepada menarik minat seseorang pelajar dengan mencungkil serta mengongsikan segala pengalaman yang pernah mereka lalui. Sesorang guru hendaklah peka dan cekap dalam menarik perhatian dan minat para pelajar yang berperanan penting untuk menyuburkan imaginasi para pelajarnya. Mereka seharusnya dilatih dan dididik untuk berfikiran secara kritis dan terbuka yakni dengan memberikan pendapat, pertimbangan, penilaian, kritikan dan sebagainya.
Pelajar yang dilatih dan dididk dengan menggunakan kaedah ini akan mampu membuat simulasi mereka sendiri agar wujud kefahaman yang mendalam. Kaedah ini mampu memberikan kepuasan serta meninggalkan kesan yang mendalam di jiwa pelajar iaitu dengan menggunakan pengalam masing-masing dalam menghadapi dan menanggapi karya sastera.



RANCANGAN MENGAJAR
Dalam pengajaran yang kami jalankan, kami telah mengambil salah satu tajuk sajak tingkatan 4 iaitu Sajak Remaja yang dihasilkan oleh Rahman Shaari. (Sila rujuk lampiran 1 dan lampiran 2).
Sajak ini dipilih kerana guru yang mengajar tersebut mempunyai pengalaman mereka tersendiri sebagai seorang remaja dan masalah-masalah yang pernah menimpa kepada kawan-kawan yang seusia ketika berada di alam remaja, pelbagai permasalahan berlaku seperti isu-isu sosial, dadah, pergaulan bebas, samseng, buang anak dan sebagainya.
Namun, sebagai objektif atau tujuan yang disampaikan sajak ini ialah pertama, agar para pelajar dapat memahami isi tersurat dan tersirat yang tergantung dalam sajak yang diajarkan, kedua, agar pelajar boleh menghayai dan menilai harga diri mereka sebagai seorang remaja yang sangat bernilai dan ketiga, agar para pelajar dapat menggunakan daya intelektual mereka untuk mengetahui apakah sebab-sebab atau sejarah-sejarah yang berlaku di sekeliling kita ini melalui penyampaian sajak tersebut.
Dari segi aktiviti pengajaran pula, pada induksi set,  guru telah menggunakan abm (alat bantu mengajar) dengan menayangkan tayangan deklamasi sajak yang diambil dari laman Youtube, seterusnya mereka diminta untuk menjelaskan perasaan mereka selepas menonton rakaman video tersebut, ada pelajar menyatakan bahawa mereka berasa sedih melihat keadaan remaja sekarang yang banyak membuang masa dan mensia-siakannya dengan aktiviti-aktiviti yang tidak menguntungkan hidup mereka.
Seterusnya pada langkah pertama, pelajar diminta untuk menjelaskan makna/maksud yang terkandung dalam setiap sajak tersebut dan guru telah meminta seorang wakil dari pelajar lelaki dan perempuan sebelum guru menerangkan secara lebih lanjut lagi mengenai makna/maksud sajak tersebut.
Kemudian, pada langkah kedua pula, guru meminta pelajar untuk menjelaskan tema dan persoalan serta bertanyakan kepada pelajar sebab-sebab guru mengambil tajuk ini sebagai tajuk pengajaran yang dijalankan pada hari tersebut. Seterusnya pelajar diminta untuk menjelaskan bentuk sajak, nada, mesej atau sudut pandangan yang terkandung dalam sajak tersebut.
Pada langkah akhir sekali iaitu pengukuhan, guru meminta pelajar untuk menyuarakan pengajaran-pengajaran yang boleh didapati daripada sajak ini serta bertanyakan mereka tentang kefahaman mereka terhadap sajak yang dijelaskan pada awal tadi.

PENILAIAN
Sewaktu pengajaran dijalankan, rata-rata pelajar yang diajar sungguh fokus sekali mengikuti pengajaran yang dijalankan, mereka dilihat sangat tertarik dan teruja dengan pengajaran yang dibuat. Pelajar memberikan kerjasama dan perhatian yang sepenuhnya serta mereka mampu menjawab soalan yang diajukan oleh guru dengan baik sekali.
Menariknya, pelajar secara terbuka mampu menjelaskan dan berkongsi pengalaman mereka sebagai seorang remaja yang sentiasa berhati-hati dan peka agar tidak terlibat dengan aktiviti-aktiviti yang tidak berfaedah serta sedar dengan berbuat sedemikian, masa depan dan harapan keluarga serta negara akan hancur dengan sekelip mata sahaja. 












KELEBIHAN DAN KELEMAHAN PENDEKATAN
Kaedah mengalami-menghayati adalah salah satu kaedah pengajaran yang memberikan banyak manfaat kepada guru dan pelajar, kebaikan yang diperolehi melalui kaedah ini ialah:
1.      Dapat bertukar fikiran dan pengalaman di antara pengajar dan pelajar.
2.      Memberi peluang kepada pengajar untuk mengentahui dan mengenalpasti potensi yang ada pada pelajar.
3.      Dapat membina keyakinan pelajar untuk bercakap di hadapan khalayak ramai.
4.      Mampu menjalin satu hubungan komunikasi dengan baik.
5.      Pelajar lebih berminat untuk berkongsi pengalaman yang pernah mereka lalui.
6.      Kaedah ini mampu mengadakan sebuah hubungan yang rapat dan muhibah di antara pelajar dengan guru.
7.      Pelajar berasa selesa untuk menyuarakan pendapat dan pengalaman mereka dengan orang ramai.
Di samping kelebihan yang didapati daripada kaedah ini, namun terdapat beberapa kelemahan yang dapat dikenalpasti daripada kaedah ini, iaitu:
1.      Pelajar yang tidak mempunyai pengalaman tidak dapat menyuarakan pendapat mereka,mungkin kaedah ini akan mendorong mereka untuk berbohong agar mereka terasa dipandang rendah oleh pengajar sendiri mahupun kawan-kawan.
2.      Pelajar tidak dapat menyampaikan apa yang mereka cuba sampaikan kerana perasaan malu dan rendah diri yang mendalam dalam diri mereka.
3.      Guru seharusnya memberi peluang dan meminta semua pelajar untuk menyuarakan pernyataan mereka agar pelajar terasa dilayan secara adil dan tidak pilih kasih.
4.      Kaedah ini hanya dibuat berdasarkan kepada pengalaman dan tidak memfokuskan kepada ciri-ciri yang perlu diajarkan yang perlu dilakukan kepada pengajaran semasa.





KESIMPULAN
Dalam pengajaran, kaedah menghayati dan mengalami merupakan salah satu kaedah yang efektif yang digunakan oleh para pengajar di dalam kelas. Kaedah ini mempunyai pelbagai kelebihan yang banyak membantu pelajar dalam menarik minat dan menanamkan perasaan berani bercakap atau menyampaikan bentuk komunikasi meraka terutama sekali kepada khalayak orang ramai.
Pelajar lebih tampak berkeyakinan dan selesa apabila mendapati guru mereka menggunakan kaedah ini yang seringkali menggunakan pengalaman mereka untuk membantu mereka dalam menerapkan pembelajaran dan pengajaran, kerana dengan ini guru dan pelajar dapat berkongsi pengalaman dan pengetahuan yang belum didapati oleh pelajar-pelajar tersebut, dan ini memperlihatkan kaedah ini sangat ‘mesra-pelajar’ yakninya mudah diterima dan digunakan oleh guru mahupun pelajar.
Sungguhpun begitu, seorang guru seharusnya lebih cekap dan peka dengan mengenalpasti segala potensi yang adapada seorang pelajar mereka, maka dari sinilah seorang guru memainkan peranan penting dalam membentuk dan membina sahsiah seorang pemuda harapan bangsa yang mampu berdiri dan berdaya saing dengan cara mereka yang tersendiri.













BIBLIOGRAFI

LAMPIRAN 1
Kaedah: Mengalami- Menghayati
Tingkatan
:
4
Genre
:
Sajak Remaja oleh Rahman Shari
Waktu
:
1-1.40 Petang
Masa
:
40 Minit

Objektif
:
Di akhir pelajaran ini, para pelajar diharap,


1. Dapat memahami sajak yang diajarkan.


2. pelajar boleh menghayati dan menilai harga diri sebagai seorang remaja.


3. Boleh menggunakan daya intelek mereka untuk mengetahui sejarah-sejarah yang pernah berlaku melalui penyampaian sajak.

    Masa
                       Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti
Catatan
Induksi set (5 min)
Rangsangan memperkenalkan sajak Mahsuri
1) Guru memainkan tayangan klip video/deklamasi sajak Remaja.
Tayangan Video (Komputer)

Bertanyakan perasaan pelajar
Langkah 1 (10 min)
Mentafsirkan Sajak
1) Meminta pelajar untuk mentafsirkan sajak.

2) Guru menjelaskan maksud sajak
Pelajar dibawa menyelami dan menghayati keindahan sajak tersebut.

Guru memulakan soalan-soalan yang mudah spt pengalaman pelajar sebagai seorang remaja.
Langkah 2 (20 min)
Ciri-ciri sajak
1) meminta pelajar untuk menjelaskan tema dan persoalan.

(kemri)

2) meminta pelajar untuk menjelaskan bentuk sajak/
nada/mesej atau sudut pandangan.
Meminta pelajarmenereangakan mengapa tajuk sajak ini dipilih sebagai topik pembelajaran hari ini:

(isu semasa)
Penutup
Pengukuhan
1)Pengajaran yang boleh didapati dari sajak ini.

2) Bertanya kepada pelajar untuk mengetahui sejauhmana kefahaman mereka mengenai bentuk, tema dan persoalan sajak ini










LAMPIRAN 2
SAJAK HARGA REMAJA (TINGKATAN 4)

Berapakah Sebenarnya Harga Remaja
Yang Bersih
Dari Gelodak Kecewa
Bagai Kehijauan Daun
Bagai Kesegaran Pohon
Di Pinggir Perjalanan Ini?

Dengan Apakah Akan Kau Penuhi
Piala Remajamu
Adakah Cuka Kesangsian
Dari Cinta Maruah
Atau Madu Ajaran
Dari Ilmu Susah

Remaja Amat Mahal
Sesungguhnya
Tiada Terbeli Oleh Perjanjian
Harga Remaja Adalah Pendirian
Keberanian Dan Ilmu

Penuhilah Remajamu
Dengan Ketentuan Tuju

Rahman Shaari


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Analisis Kesalahan Bahasa

SINONIM DAN KESINONIMAN KATA BAWA

Taksonomi Kesalahan Berbahasa