Taksonomi-taksonomi dalam Analisis Kesalahan Bahasa

Disiarkan pada: 6/11/17
Oleh: Pendikar Bahasa

BAB 1: PENGENALAN

Analisis Kesalahan Bahasa merupakan satu kaedah yang digunakan oleh para pengkaji bahasa dalam mengenalpasti kesalahan-kesalahan berbahasa yang dilakukan oleh para pengamal-pengamal bahasa sama ada kesalahan yang dilakukan terhadap bahasa sasaran ataupun bahasa ibunda. Menurut Tarigan (1988), kesalahan-kesalahan tersebut merupakan kesalahan bahagian komunikasi yang tidak sesuai atau terjadinya penyimpangan daripada penggunaan bahasa yang betul.
Para pengkaji bahasa yang lain turut mengemukakan pandangan mereka mengenai analisis kesalahan bahasa ini di antaranya, Hartman dan Stok (1972) menjelaskan bahawa, Analisis Kesalahan Bahasa merupakan satu teknik untuk mengkaji dan juga untuk mengetahui sejauh mana kemampuan dan kemajuan bahasa pelajar  dengan cara mencatat dan mengklasifikasikan kesalahan-kesalahan yang dibuat oleh pelajar tersebut.
Menurut Oller dan Richards (1972) dan Corder (1972) pula, mereka menyifatkan Analisis kesalahan bahasa ini sebagai “dealing with the differences between the way people learning a language speaks and the way adult native speakers of the language use the language”.
Dari pendapat-pendapat yang telah dinyatakan di atas, jelaslah bahawa analisis kesalahan bahasa adalah kaedah yang sangat berguna dan efektif dalam mengkaji dan menganalisis kesalahan-kesalahan dalam berbahasa, bukan itu sahaja, dengan kaedah ini kita dapat mengetahui data-data mengenai sosiolinguistik khasnya.
Kesalahan-kesalahan berbahasa boleh sahaja dilakukan oleh sesiapa sahaja, namun dalam kajian ini, kami akan memfokuskan kepada karangan-karangan yang dihasilkan oleh beberapa orang pelajar sekolah Tahun 8 di Negara Brunei Darussalam sahaja,#pendikarbahasa dengan mensasarkan kesalahan-kesalahan ejaan dan ayat yang dilakukan oleh mereka. Maka dengan ini, kita akan dapat mengkategorikan jenis-jenis kesalahan yang dilakukan oleh pelajar dengan menggunakan taksonomi-taksonomi yang terdapat didalam Analisis Kesalahan Bahasa.



BAB 2: METODE KAJIAN
Metode yang digunakan dalam analisis ini adalah dengan melaksanakan langkah-langkah yang terdapat dalam Analisis Kesalahan Bahasa. Untuk menganalisis kesalahan-kesalahan bahasa tersebut, bidang ini telah menggariskan beberapa langkah-langkah penting untuk digunakan bagi melaksanakan analisis sesebuah karangan, iaitu ada 5 sahaja:
1.      Pengenalpastian
2.      Pentafsiran
3.      Pembinaan Ayat
4.      Pengklasifikasian, dan
5.      Penjelasan.
Langkah pertama yang perlu dilakukan ialah pengenalpastian, setiap penyelidik perlulah mengenalpasti kesalahan-kesalahan yang didapati dalam bahasa antara (interlanguage) bahasa kedua pelajar. Kesalahan-kesalahan tersebut boleh dibahagikan kepada dua jenis: kesalahan pertama ialah kemampuan (competance) iaitu kesalahan yang berpunca daripada kurangnya kemampuan pelajar terhadap bahasa kedua/bahasa sasaran dan kesalahan kedua pula ialah kesalahan penampilan (performance) pelajar iaitu kesalahan-kesalahan #pendikarbahasa yang membabitkan faktor-faktor fizikal seperti keletihan, pengaruh emosi, lupa dan sebagainya, dan beberapa kesalahan lain lagi yang boleh dikenali seperti kesalahan fonologi dan keslaahan morfologi.
Langkah seterusnya ialah dengan membuat pentafsiran, setelah mengenalpasti kesalahan-kesalahan  yang dilakukan oleh pelajar, kita hendaklah membuat penafsiran mengenai maksud ayat-ayat pelajar tersebut. Dalam penafsiran ini, kita akan dapat melihat kesalahan-kesalahan tersebut dalam bentuk nyata atau tersembunyi, bagi kesalahan nyata, kita akan dapat merujuk kepada bahasa ibunda pelajar tersebut dengan menggunakan terjemahan harafiah, manakala bagi kesalahan tersembunyi, ayat-ayat yang dihasilkan adalah betul dan memenuhi ciri-ciri keterimaan dari segi kegramatisannya, namun penggunaannya adalah tidak sesuai dari segi keadaan dan konteks ayat.
Manakala #pendikarbahasa langkah seterusnya ialah pembinaan semula,  setelah selesai membuat pentafsiran, penyelidik perlulah membina semula ayat-ayat yang mengandungi kesalahan-kesalahan tersebut agar dapat diperbandingkan dengan ayat-ayat yang dihasilkan oleh pelajar.
Kemudian, setelah selesai membina semula ayat yang salah, kita hendaklah menggolongkan kesalahan-kesalahan tersebut dengan menggunakan taksonomi-taksonomi yang ada dalam pengklasifikasian taksonomi, dalam esei ini, kita akan melihat kesalahan-kesalahan tersebut dengan menggunakan taksonomi yang ada sahaja, iaitu:
1.      Kesalahan Siasat Permukaan,
2.      Kesalahan Kategori Linguistik,
3.      Taksonomi Komparatif, dan
4.      Taksonomi Efek Komunikasi.
Melalui langkah-langkah diatas, penjelasan perlulah dibuat bagi membincangkan kesalahan-kesalahan yang dibuat oleh pelajar, dengan menyatakan punca-punca yang memungkinkan pelajar tersebut membuat kesalahan-kesalahan itu, dan saranan-saranan atau cadangan-cadangan bagi mengelakkan kesalahan-kesalahan tersebut daripada terus berlaku.
Kelima-lima langkah ini amat berguna #pendikarbahasa untuk menganalisis dan menjelaskan kesalahan-kesalahan berbahasa yang berlaku terhadap karangan-karangan yang didapati daripada pelajar Tahun 8, dengan mempraktikkan langkah-langkah tersebut kita akan mendapatkan hasil kajian dan kesimpulan setelah selesai melaksanakan langkah-langkah tersebut.
Dalam bab yang seterusnya kita akan melihat dan menganalisis contoh ayat-ayat yang salah dengan mengikuti langkah-langkah yang diberikan seperti yang dimaklumkan diatas. Contoh-contoh ayat yang #pendikarbahasa  dimasukkan pada bab tersebuta akan dirujuk sebagai data 1, data 2 dan data 3 kerana kajian ini akan menggunakan tiga buah karangan yang berbeza tajuk dan berlainan penulis. Data-data tersebut dapat dilihat pada lampiran A.
Data-data yang diperolehi hendaklah dikaji dan dikenalpasti mengandungi kesalahan-kesalahan dengan mengaplikasikan langkah-langkah yang diberikan dalam analisis kesalahan bahasa.






BAB 3. FOKUS KAJIAN
Dalam bahagian ini, data-data yang digunakan diceraikan kepada 3 data bagi merujuk karangan yang dihasilkan oleh pelajar. Data-data tersebut ialah:
(Data ini boleh dirujuk pada lampiran A):
Data 1  bertajuk Sikap Pengguna Jalan Raya,
Data 2 bertajuk Disiplin Pelajar, dan
Data 3 bertajuk Faedah Mempelajari Komputer. 

Karangan-karangan tersebut boleh dirujuk pada lampiran B yang disediakan.  Bagi mendapatkan penjelasan tentang pengenalpastian dan penafsiran #pendikarbahasa kesalahan, dapatlah kita kemukakan terdapat dua kesalahan yang dikenalpasti iaitu kesalahan kemampuan dan kesalahan penampilan, kedua-dua kesalahan ini merangkumi kesalahan ketiga-tiga data yang dianalisis, contoh-contoh kesalahan ini dapatlah dilhat dalam lampiran A yang telah kami buat dengan menggunakan kaedah pencerakinan bagi memudahkan analisis kami, dalam bab yang seterusnya kami akan memfokuskan taksonomi-taksonomi yang terdapat dalam data-data ini iaitu taksonomi Siasat permukaan dan Taksonomi Kategori Linguistik.

BAB 3.1. TAKSONOMI SIASAT PERMUKAAN
Taksonomi siasat permukaan (atau surface strategy taxonomy) menjelaskan bagaimana cara-caranya struktur-struktur permukaan berubah (Tarigan, 1988:148).   Kesalahan-kesalahan yang terkandung dalam siasat permukaan ini adalah;

1.      Penghilangan (Omission) iaitu kesalahan-kesalahan yang bersifat ‘penghilangan’ ini ditandai oleh ketidakhadiran suatu butir kata yang #pendikarbahasa seharusnya ada dalam ayat.
2.      Penambahan (Addition) iaitu kesalahan-kesalahan yang ditandai dengan kehadiran suatu butir atau unsur yang tidak seharusnya ada dalam ayat.
3.      Salah formasi (Misformation) iaitu kesalahan yang ditandai oleh pemakaian bentuk morfem atau struktur yang salah.
4.      Salah susun (Misordering) iaitu kesalahan yang ditandai oleh penempatan yang tidak betul bagi sesuatu morfem atau struktur.
Melalui data-data yang kami analisis, hanya terdapat dua jenis kesalahan dari siasat permukaan yang kami perolehi,iaitu Kesalahan Penghilangan (Omission) dan kesalahan Penambahan (Addition), contohnya dapat dilihat dari data-data dibawah ini;

1.      KESALAHAN PENGHILANGAN (OMISSION)

Data 1
1.      Pada Minggu (   ) lalu, apabila kami sekeluarga pulang dari bandar, (   ) dapati ada sekumpulan remaja berlomba motosikal.

Data 2
2.      Oleh sebab itu sebahagian sekolah (  ) memagari dikeliling kawasan sekolah dan mempunyai pengawas.

Data 3
3.      Ianya banyak digunakan ( ) masa sekarang


Dalam Data 1, 2 dan 3 ; kurungan ( ) adalah kesalahan-kesalahan yang dikategorikan sebagai taksonomi siasat permukaan iaitu penghilangan yang bermaksud ketidakhadiran sesuatu kata atau kalimat yang perlu hadir. #pendikarbahasa Ketidakhadiran kata tersebut telah menyebabkan ayat yang dihasilkanadalah kurang sempurna dan kurang difahami.
Maka dapatlah kita rekonstruksi ayat ini menjadi ayat yang betul, iaitu;

Data 1

1.      Pada Minggu (yang) lalu, apabila kami sekeluarga pulang dari bandar, terdapat sekumpulan remaja berlumba motosikal.


Data 2

2.      Oleh sebab itu sebahagian sekolah (terpaksa) memasang pagar di sekeliling kawasan sekolah dan menggaji pengawal keselamatan.


Data 3

3.      Ia telah banyak digunakan (pada) masa sekarang


    2.  KESALAHAN PENAMBAHAN (ADDITION)

Data 2

1.      Banyak murid-murid atau penuntut sudah melanggar peraturan dan disiplin.
2.      Dadah sangat-sangat membahayakan diri.


Dalam Data 2 ; perkataab yang bertanda garis (­­­­­_____) adalah kesalahan-kesalahan yang dikategorikan sebagai taksonomi siasat permukaan iaitu penambahan yang bermaksud kehadiran sesuatu kata atau kalimat yang tidak perlu hadir. Kehadiran kata tersebut telah menyebabkan ayat yang dihasilkan adalah kurang tepat.   Kesalahan Penambahan (Addition) tidak berlaku dalam data 1 dan 3.
Maka rekonstruksi ayat yang sebetulnya adalah,

Data 2

1.      Banyak murid melanggar peraturan dan disiplin
2.      Dadah sangat membahayakan diri.


Dari analisis kami yang berkonsepkan pencerakinan di dalam lampiran A, membuktikan bahawa kesalahan Penghilangan (Omission) lebih kerap dilakukan berbanding kesalahan Penambahan (Addition).







BAB 3.2. TAKSONOMI KATEGORI LINGUISTIK
Taksonomi kategori linguistik mengklasifikasikan kesalahan-kesalahan berbahasa berdasarkan komponen linguistik atau unsur linguistik tertentu yang dipengaruhi oleh kesalahan. Komponen-komponen linguistik merangkumi fonologi (ucapan), sintaksis dan morfologi (tata bahasa, gramatikal), semantik dan leksikon (makna dan kosakata), dan wacana (gaya), (Tarigan, 1988:145).

Taksonomi kategori linguistik dijadikan sebagai dasar penelitian kesalahan berbahasa. Unsur-unsur kesalahan berbahasa yang termasuk dalam kategori linguistik adalah:
1)      Kesalahan Fonologi
2)      Kesalahan Morfologi
3)      Kesalahan Sintaksis
4)      Kesalahan Leksikal atau pemilihan kata.

Kesalahan-kesalahan kategori linguistik ini dapat dilihat melalui contoh-contoh di bawah ini;
DATA 1.

Kesalahan Fonologi

1.      Asyraf pun menelephon Ambulans bahawa ada kejadian kemalangan di depan Kampong Lubok Pulau.

Kesalahan Morfologi

2.      Pada minggu lalu, apabila kami sekeluarga pulang dari bandar,kami didapati ada sekumpulan remaja berlomba motosikal.

Kesalahan Sintaksis

-           

Kesalahan leksikal/Pemilihan kata

3.      Mereka berlomba kerana member cabaran masing-masing.



DATA 2

Kesalahan Fonologi

1.      Dada sangat membahayakan diri.

Kesalahan Morfologi

     2.  Kebanyakkan murid-murid yang melanggar peraturan dan disiplin sekolah, seperti ponteng sekolah

Kesalahan Sintaksis

     3.  Ia juga akan melalaikan pelajaran yang diajar oleh guru.

Kesalahan leksikal/Pemilihan kata

4. Membawa telephone bimbit juga tidak digalakkan oleh pihak sekolah, kerana ketakutan akan meniru semasa dalam peperiksaan.

DATA 3

Kesalahan Fonologi

1.      Komputer sekarang ini banyak yang berjenama seperti ; vaio, Dell, Epal, Ferari, dan lain-lain.

Kesalahan Morfologi

2.      Ianya banyak digunakan pada masa sekarang

Kesalahan Sintaksis

3.      Komputer juga boleh digunakan alat tulis.

Kesalahan leksikal/Pemilihan kata

4.      Komputer bukan sahaja untuk memain game tetapi boleh dijadikan alat tulis.   Kerana itu kita mesti menjimat electric.

Kata-kata yang berhuruf tebal adalah di antara contoh-contoh kesalahan linguistik, rekonstruksi bagi kesalahan linguistik di atas adalah:

DATA 1

Kesalahan Fonologi

1.      Asyraf pun menelefon Ambulans bahawa ada kejadian kemalangan di depan Kampong Lubok Pulau.

Kesalahan Morfologi

1.      Pada minggu lalu, apabila kami sekeluarga pulang dari bandar,kami mendapati ada sekumpulan remaja berlomba motosikal.

Kesalahan Leksikal/Pemilhan Kata

1.      Mereka berlumba kerana memberi cabaran masing-masing.

DATA 2

Kesalahan Fonologi

2.      Dadah sangat membahayakan diri.

Kesalahan Morfologi

1.      Kebanyakan murid-murid yang melanggar peraturan dan disiplin sekolah, seperti ponteng sekolah

Kesalahan Sintaksis

1.      Ia juga akan melalaikan pelajar.

Kesalahan leksikal/Pemilihan kata

1.      Membawa telefon bimbit juga tidak digalakkan oleh pihak sekolah, kerana ketakutan akan meniru semasa dalam peperiksaan.





DATA 3

Kesalahan Fonologi

5.      Komputer sekarang ini banyak yang berjenama seperti ; vaio, Dell, Epal, Ferarri, dan lain-lain.

Kesalahan Morfologi

1.      Ia banyak digunakan pada masa sekarang

Kesalahan Sintaksis

1.      Komputer juga boleh digunakan untuk membuat tugasan.

Kesalahan leksikal/Pemilihan kata

1.      Komputer bukan sahaja untuk memain permainan tetapi boleh dijadikan alat tulis.   Kerana itu kita mesti menjimat elektrik.

Dari analisis yang telah kami buat di dalam pencerakinan Lampiran A, menunjukkan banyak berlakunya kesalahan linguistik yang merangkumi semua aspek kesalahan di dalam taksonomi kategori linguistik.

BAB 4.1. PENJELASAN
Dari analisis kami yang tertumpu kepada taksonomi siasat permukaan dan kategori Linguistik  diatas, dapatlah kami kenalpasti akan kemungkinan-kemungkinan yang dapat menjelaskan punca-punca berlakunya kesalahan-kesalahan ini.   Di antara punca-punca yang dapat kami lihat adalah:
1.      Pengaruh bahasa kedua atau bahasa sasaran.   Para pelajar ini masih keliru dalam memilih perkataan yang sesuai kerana kurangnya pembacaan dalam bahasa pertama.
2.      Pengaruh Media Massa, ini dapat dibuktikan dengan keupayaan para pelajar ini dalam mengaitkan kekreativitian mereka dengan isu semasa.
3.      Pergaulan rakan sebaya, mungkin ini disebabkan percampuran budaya dan bangsa yang mempengaruhi penggunaan bahasa mereka.
4.      Para pelajar ini mungkin tidak menumpukan perhatian mereka sepenuhnya di dalam kelas, kerana banyak berlakunya kesalahan-kesalahan berbahasa yang bersifat repetatif (berulang-ulang).
5.      Guru yang mengajar kurang tegas dalam pemberian markah dan mereka tidak begitu peka akan membaiki kesalahan para pelajar ini.

BAB 4.2. CARA MENGATASI
Bagi mengatasi masalah-masalah tersebut daripada terus berlaku ialah dengan melaksanakan beberapa langkah-langkah penting dalam membendung pelajar-pelajar sebegini untuk tidak melakukan kesalahan-kesalahan yang sama yang didapati dalam analisis karangan ini dengan melaksanakan:
1.      Guru-guru yang mengajar Bahasa Melayu ataupun bahasa-bahasa lain perlulah sentiasa peka akan kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh para pelajar dengan membetulkan kesalahan-kesalahan tersebut agar pelajar tidak lagi melakukan kesalahan yang sama.
2.      Para pelajar perlu sentiasa mempertingkatkan usaha-usaha mereka dalam mengetahui dan menguasai kosa kata dalam Bahasa Melayu ataupun bahasa-bahasa yang mereka pelajari dengan mengenalpasti perbezaan-perbezaan yang terdapat pada bahasa-bahasa tersebut agar dapat membina ayat-ayat yang lebih sesuai dan gramatis.
3.      Ibu bapa atau penjaga pelajar ini memainkan peranan penting sebagai guru pertama mereka dalam membantu perkembangan dan memperluaskan bahasa mereka dengan berkomunikasikan kata-kata yang betul dan memantau perubahan-perubahan yang berlaku dari segi fonologi.






KESIMPULAN.
Dalam bidang Analisis Kesalahan Bahasa, melalui taksonomi-taksonomi yang dimanfaatkan dengan menggunakan contoh-contoh karangan yang dihasilkan oleh pelajar-pelajar Tahun 8, kita dapat mengenalpasti akan kesalahan-kesalahan tersebut yang terdiri pada kesalahan kemampuan, kesalahan penampilan, kesalahan morfologi, kesalahan fonologi, kesalahan sintaksis dan kesalahan penggunaan kata, dengan cara ini kita telah dapat menafsirkan maksud yang dibuat oleh pelajar tersebut dan membina semula ayat-ayat yang salah itu kepada ayat-ayat yang lebih baik, gramatis dan mempunyai makna dengan mengikut kesesuaian-kesesuaian keberterimaan.

Kita juga telah dapat mengetahui beberapa punca-punca kesalahan yang berlaku dan memberikan beberapa saranan-saranan bagi mengelakkan kesalahan-kesalahan tersebut daripada terus berlaku pada masa hadapan.  

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Analisis Kesalahan Bahasa

SINONIM DAN KESINONIMAN KATA BAWA

Taksonomi Kesalahan Berbahasa