Analisis Teks berikut berdasarkan Paduan Wacana

Disiarkan pada 6/11//17
Oleh: Pendikar Bahasa

Analisis wacana merupakan salah satu cabang ilmu yang terangkum dalam disiplin linguistik. Sesebuah pertuturan yang diujarkan dengan baik samaada dalam bentuk lisan mahupun bertulis berfungsi sebagai satu unsur dalam kesatuan yang dilahirkan oleh jalinan ayat dalam menyampaikan sesuatu maklumat dalam sesuatu topik. Apabila kesatuan ini memperlihatkan perkaitan yang tergabung secara lojik di antara butir fikiran dengan perkembangan alkliah yang terdapat padanya iaitu keteraturan fikiran (koheren) maka kesatuan ini dinamakan #pendikarbahasa sebagai wacana (discourse) ataupun teks (Sato Hirobumi: 1997, ms14).

Sekiranya ayat tersebut tidak mempunyai sebarang perkaitan atau perhubungan yang lojik di antara satu sama lain secara berturut-turut maka kumpulan ayat tersebut tidak dikatakan sebagai wacana.
Sebarang perhubungan atau jalinan dalam bidang kebahasaan memperlihatkan bahawa ayat yang membentuk wacana tidak berdiri sendiri dari #pendikarbahasa segi strukturnya akan tetapi saling bergantung antara satu sama lain seolah-olah membentuk satu kesatuan struktur.
Sekiranya bahasa itu digunakan bagi menyatakan fikiran melalui struktur, sistem yang bersangkutan dengan cara penyampaian fikiran itu adalah fungsi yang turut berkaitan dengan penggunaan ayat dan pola maksud ujaran.
Di samping itu, kajian wacana ini bertujuan untuk menerangkan bagaimana kewujudan wacana bagi tujuan yang tertentu. Dalam #pendikarbahasa menguraikan sebarang pemikiran, bahasa bukan sahaja dapat menerbitkan beberapa pola ayat daripada pola yang asas tetapi juga dapat diungkapkan dengan fikiran yang dimaksudkan oleh penyampai.
Wacana boleh didapati dalam bentuk lisan dan tulisan. Dalam wacana, unsur-unsur bahasa seperti kata, klausa dan ayat disusun dan dijalin dengan sempurna bagi memperlihatkan hubungan dan perkembangna fikiran yang berkesinambungan serta menghasilkan kesatuan fikiran.
Wacana lisan atau dikenali sebagai spoken discourse merupakan wacana yang disampaikan dengan bahasa lisan atau media lisan (Sumarlam dkk, 2010:16). Untuk menerima dan memahami wacana lisan itu penerima atau penutur mesti membaca dan mendengarkannya. Di dalam wacana lisan ini terjadinya komunikasi secara langsung antara penutur dan pendengar.
Wacana tulisan pula  #pendikarbahasa adalah wacana yang disampaikan dengan sebuah tulisan atau media tulis. Untuk memperolehi sebuah wacana tulisan ini harus ada seorang penerima yang membacanya.
Ciri-ciri wacana adalah bertujuan untuk menentukan selanggaraan, berlandaskan hubungan, meninjau hubungan atau kedudukan penutur dalam masyarakat, mempunyai susun atur sama ada mengikut waktu, tempat, kedudukan, keutamaan, sebab akibat dan sebagainya, tiap-tiap wacana mempunyai satu maklumat baru yang ada dalam ayat sebelumnya, tidak boleh memasukkan maklumat yang berlawanan dengan lojik alkaliah iaitu bertentangan dengan maklumat yang terdahulu dan ada andaian (presupposition) dan juga inferensi (assertion).

PENANDA WACANA
Terbahagi kepada 5 iaitu:
1.      Perujukan
                               I.            Eksoforik
1.1 KonteksSegera (PeringkatIndividu)
1.2 Pengetahuandikongsibersama (PeringkatMasyarakat)
1.3 Pengetahuandalamsatuduniawacana (Peringkat Global)
                            II.            Endoforik
2.1 PerujukanAnaforik
2.2 PerujukanKataforik
2.      Penggantian
                                 I.          Nomina
                              II.          Verba
                           III.          Klausa
3.      Pengguguran
                               I.            Nomina
                            II.            Verba
                         III.            Klausa
4.      Konjungsi
                               I.            Kebalikan
                            II.            Tambahan
                         III.            Temporal
                         IV.            Sebab

5. KohesiLeksikal
                   I.            Reiterasi
1.1 Pengulangan Kata
1.2 Sinonimi
1.3 Superordinat
1.4 Kata Umum
                II.            Kolokasi
2.1 Sintaksis
2.2 Semantik

ANALISIS TEKS
Perujukan Eksoforik - pengetahuan satu dunia wacana.
1.      “Laman web rangkaian social telah menjadi trend dalam kehidupan masyarakat masa kini.”

2.      “Tidak hairanlah seramai 350 juta pengguna telah mendaftar laman web sosial Facebook di peringkat global ...”
Perujukan Eksoforik - pengetahuan dikongsi bersama.
1.      “Seramai 6.2 juta pengunjung telah mengunjungi laman ini di Malaysia..”
2.      “Fenomena ini perlu dikawal agar tidak ada lagi gadis Malaysia yang terperangkap dengan jerat ‘cinta ekspres’ maya.”
Perujukan Kataforik
1.      “Ia cukup membua tpengikutnya terus ‘melekat’. Pantang ada masa terluang, pasti mereka akan memanfaatkan laman kegemaran mereka.”
 Perujukan Demonstratif
1.      “Ia cukup membuat pengikutnya terus ‘melekat’. Pantang ada masa terluang, pasti mereka akan memanfaatkan laman kegemaran mereka.”
Konjungsi Temporal
1.      “Manakala laman Friendster mencatatkan pengguna seramai 4.2 juta orang, diikuti oleh laman Myspace 2.1 juta orang dan laman Twitter seramai kira-kira 750,000 pengunjung.”
2.      “Bermula dengan sembang secara maya, lama-kelamaan kemesraan yang terjalin membangkitkan ‘keinginan” untuk bersua ...”
Penggantian Nomina
1.      “Statistik ini menunjukkan ‘kegilaan’ terhadap aktiviti melayari laman web sosial semakin diminati dan menjadi satu ‘rutin’ dalam kehidupan ‘pencinta’ laman web rangkaian sosial ini.”
Kolokasi Semantik
1.      “Statistik ini menunjukkan ‘kegilaan’ terhadap aktiviti melayari laman web social semakin diminati dan menjadi satu ‘rutin’ dalam kehidupan ‘pencinta’ laman web rangkaian sosial ini. Ia seolah-olah menjadi satu ‘ketagihan’ bagi pengikut fanatic laman web sosial ini ...”
Kohesi Leksikal : Reiterasi- Sinonimi
1.      “Statistik ini menunjukkan ‘kegilaan’ terhadap aktiviti melayari laman web social semakin diminati dan menjadi satu ‘rutin’ dalam kehidupan‘pencinta’ laman web rangkaian social ini. Ia seolah-olah menjadi satu ‘ketagihan’ bagi pengikut fanatik laman web social ini.”
2.      “Terdapat segelintir mereka yang tidak bertanggungjawab menggunakan laman web ini untuk memerangkap gadis-gadis yang mudah di pujuk rayu.”
“Dengan angka pengguna internet di Malaysia menjangkau 16 juta orang dan angka tersebut ... pastinya tindakan sewajarnya perlu dilakukan sebelum lebih ramai lagi wanita-wanita ...”
Konjungsi Sebab
1.      “Fenomena ‘kegilaan’ terhadap aktiviti ini member kesan yang mendalam dalam kehidupan masyarakat sehingga ada yang menjadikan membuka laman web social ini sebagai ‘sarapan pagi’ sebelum melakukan aktiviti harian yang lain.”
2.      “Tidak dinafikan kewujudan laman web sosial seperti Friendster, ... dan sebagainya dapat mengeratkan tali silaturahim sesama kita, ...”
Konjungsi Tambahan
1.      “Fenomena ‘kegilaan’ terhadap aktiviti ini member kesan yang mendalam dalam kehidupan masyarakat sehingga ada yang menjadikan #pendikarbahasa membuka laman web sosial ini sebagai ‘sarapan pagi’ sebelum melakukan aktiviti harian yang lain.Tidak cukup dengan akses melalui internet, kini ‘pencinta’ ...”
Konjungsi Kebalikan
1.      “Di sebalik kebaikan yang dinikmati, terselit kesan buruk laman web rangkaian sosial ini.”
Kohesi Leksikal – Reiterasi Penggulangan kata
1.      “Dengan angka pengguna Internet di Malaysia menjangkau 16 juta orang dan angka tersebut dijangka ...”




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Analisis Kesalahan Bahasa

SINONIM DAN KESINONIMAN KATA BAWA

Taksonomi Kesalahan Berbahasa