Metoodogi Penyelidakan Bahasa Persuasif / Pemujukan
Disiarkan pada 6/11/17
Oelh: Pendikar Bahasa
Dalam kajian ini, pengkaji telah menggunakan
pendekatan data sekunder bagi memperolehi data yang berkenaan dengan kajian
ini. Maklumat-maklumat atau bahan bacaan tersebut diperolehi dan dijadikan
sebagai maklumat rujukan.
Terdapat
dua kaedah data sekunder yang digunakan dalam kajian ini dengan melihat kepada
maklumat-maklumat yang tertentu dan relevan dengan kajian yang dijalankan.
1. Kajian internet.
Merujuk
pengkajian terhadap aspek bahasa persuasivf atau pemujukan, kebanyakan maklumat
mengenainya diperolehi melalui sumber internet. Perkara ini boleh kita dapati
melalui laman-laman web atau blogger yang mengandungi maklumat-maklumat
mengenai bahasa persuasif yang digunakan dalam bidang politik.
Maklumat-maklumat tersebut juga turut diperolehi melalui artikel-artikel yang
berkaitan dan Wikipedia.
2. Kajian kepustakaan.
Pengkajian
ini juga dibuat berdasarkan pembacaan buku-buku yang berunsurkan politik bagi
mendapat sebarang maklumat yang dapat membantu dan mengukuhkan lagi maklumat dan
data hasil kajian yang diperolehi.
Kedua-dua
kaedah METODOLOGI
PENYELIDIKAN
Dalam kajian ini, pengkaji telah menggunakan
pendekatan data sekunder bagi memperolehi data yang berkenaan dengan kajian
ini. Maklumat-maklumat atau bahan bacaan tersebut diperolehi dan dijadikan
sebagai maklumat rujukan.
Terdapat
dua kaedah data sekunder yang digunakan #pendikarbahasa dalam kajian ini dengan melihat kepada
maklumat-maklumat yang tertentu dan relevan dengan kajian yang dijalankan.
1. Kajian internet.
Merujuk
pengkajian terhadap aspek bahasa persuasivf atau pemujukan, kebanyakan maklumat
mengenainya diperolehi melalui sumber internet. Perkara ini boleh kita dapati
melalui laman-laman web atau blogger yang mengandungi maklumat-maklumat
mengenai bahasa persuasif yang digunakan dalam bidang politik.
Maklumat-maklumat tersebut juga turut diperolehi melalui artikel-artikel yang
berkaitan dan Wikipedia.
2. Kajian kepustakaan.
Pengkajian
ini juga dibuat berdasarkan pembacaan buku-buku yang berunsurkan politik bagi
mendapat sebarang maklumat yang dapat membantu dan mengukuhkan lagi maklumat dan
data hasil kajian yang diperolehi.
Kedua-dua
kaedah pendekatan data sekunder ini dapat membantu dalam menganalis data-data
dalam memfokuskan kajian ini secara lebih khusus dan terperinci, kerana dengan
adanya pendekatan sebegini akan memberikan #pendikarbahasa pendedahan yang mendalam kepada
pengkaji untuk mencapai objektif atau kehendak yang diperlukan.
ANALISIS
KAJIAN
Dalam
kajian ini, pengkaji menggunakan video
ucapan Lee Hsien Loong semasa beliau berucap di Rapat Hari Kebangsaan pada
tahun 2012 dan 2013. Dalam ucapan tersebut, Lee Hsien Loong didapati banyak menggunakan teknik pemujukan atau
persuasif di hadapan audiens yang rata-rata dihadiri oleh masyarakat Melayu
Islam Singapura.
Semasa
Lee Hsien Loong membuat ucapan di Rapat Hari Kebangsaan tersebut, beliau
menyentuh banyak aspek utama yang membawa kepada kebaikan dan kelebihan kepada
negara Singapura.
Aspek-aspek
yang disentuh beliau berkaitrapat tentang soal kemajuan dan pembangunan
masyarakat Melayu Islam Singapura iaitu menyentuh #pendikarbahasa mengenai soal kekeluargaan,
keagamaan, perekonomian, masa hadapan & hala tuju,soal politik, pendidikan
& kemajuan, solidariti dan
kebudayaan.
Bahasa
persuasif atau pemujukan dalam ucapan tersebut mampu mempengaruhi audiens yang
hadir semasa majlis tersebut. Pada perenggan seterusnya, kita akan melihat
kepada ciri-ciri bahasa pemujukan yang digunakan oleh Perdana Menteri Singapura
dengan merujuk kepada ucapan-ucapan beliau dalam aspek-aspek utama yang
disentuh beliau.
Pertama,
aspek yang disentuh ialah menggenai penglibatan masyarakat Melayu Islam dalam
bidang perekonomian, Lee Hsien Loong menyeru kepada masyarakat Melayu Islam
untuk turut menyumbang kearah perkembangan perekonomian di Singapura dan beliau
menaruh harapan berupa keyakinan bahawa orang-orang Melayu di sana mampu
mengecapi pertumbuhan dalam bidang perekonomian dengan harapan yang lebih cerah
lagi.
Pemujukan
yang digunakan oleh beliau boleh kita perhatikan dalam petikan di bawah ini:
1.
“Tidak
lama lagi, kita akan adakan satu pertandingan bagi mereka bentuk bangunan Wisma
Geylang Serai. Ambilah peluang ini untuk memberikan idea anda bagi menjayakan
projek ini”.
2. “Saya
gembira dengan kemajuan anda. Anda yakin akan tempat anda di Singapura. Anda
boleh memberi banyak sumbangan kepada ekonomi, masyarakat dan negara. Anda
boleh memandang masa depan dengan yakin”.
Lee Hsien Loong,
Rapat Hari Kebangsaan 2012.
Melalui
percontohan pertama dan kedua di atas,
Lee Hsien Loong menggunakan ungkapan seperti “ambilah peluang ini untuk memberikan idea anda bagi
menjayakan projek ini” dan ungkapan “anda yakin akan tempat anda di
Singapura” serta ungkapan “anda boleh memandang masa hadapa dengan
yakin” secara tidak langsung #pendikarbahasa menunjukkan sebuah pemujukan terhadap
orang-orang Melayu Singapura di samping menunjukkan keyakinan beliau terhadap
kebolehan orang-orang Melayu dalam bidang perekonomian di Singapura.
Kedua,
Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong turut menyentuh mengenai aspek institusi
kekeluargaan Masyarakat Melayu Islam di Singapura, beliau mengharapkan
masyarakat Melayu Islam untuk mendirikan rumahtangga dan melahirkan lebih ramai
generasi muda masyarakat Melayu Islam bagi membantu mencapai cita-cita dan
wawasan Singapura.
Petikan ucapan daripada
Lee Hsien Loong semasa Rapat Hari Kebangsaan 2012:
“Saya berharap dapat
mendengar lebih banyak paluan kompang
dan tangisan bayi daripada anda tidak
lama lagi”.
Ucapan
ini secara tidak langsung memperlihatkan ketinggian bahasa pemujukan bahasa
yang beliau gunakan bagi menyokong atau menggalakkan golongan muda masyarakat
Melayu Islam di Singapura untuk mendirikan rumahtangga dan seterusnya
melahirkan generasi baru yang diharapkan dapat mewarisi kemajuan dan kejayaan
Singapura pada masa hadapan nanti.
Manakala
aspek yang ketiga ialah menyentuh mengenai masa hadapan dan hala tuju
singapura. Kita perhatikan petikan ucapan Lee Hsien Loong (2012) di bawah ini:
1. “Kita mahu anak-anak dan cucu-cicit kita selesa
tinggal di sini untuk mencapai impian masing-masing”.
2. “Kita mahukan sebuah masyarakat penyayang dan
prihatin; sebuah bandaraya yang terbuka
dengan semangat Singapura yang teguh; sebuah masyarakat berbilang kaum yang
hidup dalam harmoni”.
Dalam
petikan pertama dan kedua di atas, Lee Hsien Loong menyatakan hasrat beliau
untukmelihat generasi-generasi yang akan datang dapat hidup dengan selesa dan
mampu mencapai impian serta cita-cita masing-masing,beliau turut mencuba untuk
mempengaruhi pemikiran audiens pada masa itu untuk turut bersama-sama bergading
bahu kearah menjadi sebuah masyarakat yang penyayang, lebih perihatin,
mempunyai semangat patriotik terhadap negara serta hidup dalam keadaan damai
dan berbilang kaum di sebuah bandaraya yang serba mencabar itu.
Kemudian,
kita masuk kepada aspek yang #pendikarbahasa ke-empat iaitu politik di Singapura, kita tahu
bahawa di Singapura mempunyai pelbagai kaum dan bangsa,kepelbagaian kaum
seperti bangsa Cina, Melayu, India dan
lain-lain. Pemerintah dengan sedaya upayanya menyeru agar isu-isu politk yang
berlaku di negara itu ditadbir dan diuruskan atas dasar berbilang kaum agar
tidak berlakunya sebarang penindasan ataupun ketidakadilan terhadap kaum-kaum
ataupun bangsa-bangsa lain di sana.
Petikan
ucapan Lee Hsien Loong semasa Rapat Hari Kebangsaan 2012:
“Untuk mencapai semua matlamat itu, kita harus terus amalkan dasar berbilang
kaum dalam menghadapi isu-isu negara. Saya percaya anda semua tahu –
menerusi televisyen, akhbar atau internet – bagaimana politik dan masyarakat di
negara lain sering diuruskan mengikut landasan kaum. Bagi setiap isu, mereka
lihat dan perjuangkan atas kepentingan kaum – mana kaum yang untung, dan mana
yang rugi. Kita jangan sekali-kali biarkan ini berlaku di Singapura”.
Ucapan
Lee Hsien Loong di atas mempersuasifkan masyarakat Melayu Islam agar melihat
atau menguruskan sesuatu isu negara dengan mengamalkan dasar berbilang kaum
bukannya dengan melihat atau menggunakan sistem yang berat sebelah dengan
melihat kepada keuntungan ataupun kerugian semata-mata. Beliau juga menyeru
agar rakyat Singapura mengambil iktibar terhadap isu-isu politik yang diuruskan
di negara luar berdasarkan kepentingan kaum-kaum yang tertentu sahaja.
Seterusnya,
bahasa pemujukan boleh kita dapati lagi apabila Lee Hsien Loong menyentuh aspek
yang kelima iaitu aspek pendidkan & kemajuan #pendikarbahasa semasa ucapan tersebut. Beliau
menyokong usaha-usaha pihak berkenaan yang sudi memberi bantuan dan bimbingan
terhadapa golongan yang berkebolehan dan susah serta meningkatkan prestasi
mereka dalam bidang pendidikan dan kemajuan agar dapat mencapai perubahan demi
perubahan sehinggalah membawa ke tahap yang lebih tinggi lagi.
“Sambil kita membimbing golongan yang berkebolehan,
bantulah juga mereka yang susah. Dalam pada itu, galakkanlah yang sederhana
supaya meningkatkan prestasi. Sekiranya anda boleh kekalkan kemajuan yang
mantap tahun demi tahun, saya pasti masyarakat Melayu/Islam akan terus
menjalani transformasi, dan meningkat ke tahap yang lebih tinggi. Itu yang kita
semua inginkan”
Lee Hsien Loong,
Rapat Hari Kebangsaan 2012.
Aspek
yang ke-enam pula ialah aspek solidariti- dalam ucapan beliau, banyak menyentuh
mengenai kebersamaan dan kesatuan rakyat terutama sekali masyarakat Melayu
Islam Singapura dengan pemerintah dan pemimpin-pemimpin Singapura dalam
bersama-sama mencapai matlamat dan wawasan negara yang banyak memberi
kemanfaatan bersama, berganding bahu kearah kejayaan dan kemajuan negara
terutama sekali dalam bidang perekonomian dan pembangunan pada masa akan
datang.
Di
bawah ini ialah contoh petikan Lee Hsien Loong yang menyeru kearah kebersamaan
dan perpaduan:
- “Saudara, ayuh! Mari bekerja rapat dengan saya
dan AP-AP Melayu/Islam saya, dengan para pemimpin masyarakat, untuk
mencapai matlamat kita sebagai satu bangsa. Bersama-sama, masyarakat
Melayu/Islam akan terus maju seiring dan sejalan dengan negara. Anda pasti
mengambil tempat yang sewajarnya dalam pembangunan Singapura. Marilah kita
berikan yang terbaik demi masyarakat dan negara kita yang tersayang ini.
Marilah kita jayakan wawasan kita menuju sebuah Masyarakat Cemerlang dalam
negara yang bersatu padu!”
- “Marilah kita berikan yang terbaik demi
masyarakat dan negara kita yang tersayang ini”.
Lee
Hsien Loong, Rapat Hari Kebangsaan 2012.
Seterusnya,
aspek yang ketujuh ialah mengenai soal kebudayaan Masyarak Melayu Islam di
Singapura, Lee Hsien Loong dalam ucapannya menyatakan akan sokongan kerajaan
dalam mengekalkan kebudayan orang-orang Melayu iaitu dengan membukakan semula
Taman Warisan Melayu yang akan memberikan manfaat kepada orang-orang Melayu
khususnya di Singapura, masyarakat berbilanga kaum Singapuran dan juga #pendikarbahasa pelawat
asing, secara jelasnya Perdana Menteri Singapura menyeru agar masyarakat Melayu
terlibat dalam usaha mengekalkan kebudayaan mereka di sana di samping
memberikan manfaat kepada pertumbuhan ekonomi dan kemasukan pelawat asing ke
negara tersebut.
Dan
yang terakhir pula, iaitu aspek keagamaan, semasa Lee Hsien Loong berucap di
Rapat Kebangsaan 2013, beliau telah menyatakan akan pembinaan lebih banyak
masjid di Singapura iaitu dengan kadar pertambahan ruang solat iaitu sebanyak
18 ribu jemaah, pemerintah Singapura juga mencuba memperlihatkan bahawa mereka
masih mengamalkan sistem ambilkira kebajikan rakyat tidak mengira kaum dan
jelas memperlihatkan keprihatianan pemerintah terhadap masayarakat Melayu Islam
di Singapura.
DAPATAN
KAJIAN
Setelah
pengkaji berjaya menganalisis dan menerangkan satu persatu petikan-petikan yang
mengandungi ungkapan-ungkapan bahasa pemujukan atau persuasif yang diutarakan
oleh Lee Hsien Loong dalam analisis kajian, maka ada beberapa perkara yang
menarik untuk dibincangkan dalam dapatan kajian ini, iaitu yang pertama #pendikarbahasa penggunaan kata ganti nama yang membawa fungsi-fungsi tertentu sebagai rujukan
dan kedua, penggunaan kata bantu yang berkuasa ataupun bersifat impresif.
Hasil
dapatan yang pertama ialah penggunaan kata ganti nama- Lee Hsien Loong dalam
ucapan beliau banyak menggunakan kata ganti nama seperti kita, anda, saya dan
pemerintah semasa berucap. Kata ganti nama yang digunakan tersebut mempunyai
fungsi yang merujuk kepada pihak-pihak yang tertentu, sebagai contoh:
1. Penggunaan kata ganti nama kita dalam petikan: “Kita mahu anak-anak dan cucu-cicit kita
selesa tinggal di sini untuk mencapai impian masing-masing”, penggunaan kita
di sini merujuk kepada hubungan kebersamaan pemerintah dengan rakyat.
2. Penggunaan kata ganti nama anda dalam petikan: “Sekiranya anda
boleh kekalkan kemajuan yang mantap tahun demi tahun, saya pasti masyarakat
Melayu/Islam akan terus menjalani transformasi, dan meningkat ke tahap yang
lebih tinggi. Itu yang kita semua inginkan”, merujuk
kepada masyarak Melayu Islam yang hadir ataupun ditujukan kepada rakyat
Singapura pada masa tersebut.
3. Penggunaan kata ganti nama saya dalam petikan: “Saya gembira dengan kemajuan anda”, merujuk
kepada individualistik atau secara sudut peribadi Lee Hsien Loong sendiri.
4.
Penggunaan kata ganti nama pemerintah dalam petikan: “Pemerintah
akan sokong usaha anda untuk meningkat maju, termasuk usaha mengekalkan
budaya anda, tetapi anda harus manfaatkan sepenuhnya sokongan itu”, merujuk
kepada kerajaan Singapura dan pemimpin-pemimpin yang terlibat.
Penggunaan
kata ganti nama semasa berucap amatlah mustahak sekali kerana ia akan
memperlihatkan fungsi-fungsi tertentu yang menjadi rujukan untuk dikongsi
bersama-sama semasa di majlis tersebut.
Kemudian,
hasil dapatan yang kedua ialah penggunaan kata bantu yang berkuasa dan bersifat
impressif yang digunakan semasa ucapan Lee Hsien Loong yang jelas cuba mengajak
dan memujuk masayarakat Melayu Islam di Singapura untuk menyahut segala seruan
dan sokongan yang diberikan oleh pemerintah Singapura. Dalam petikan ucapan
beliau, pengkaji mendapati Lee Hsien Loong menggunakan kata bantu seperti marilah, berharap, ayuh dan galakkanlah
yang bertujuan untuk menyeru, mempengaruhi pemikiran, berganding bahu dan
bekerjasama dan ditujukan kepada rakyat singapura khususnya masyarakat Melayu
Islam di Singapura.
Petikan-petikan
di bawah ini akan menunjukkan bagaimana kata bantu tersebut diaplikasikan dan
memberikan fungsinya yang berbeza:
1. Penggunaan
kata bantu marilah dalam petikan: “Marilah kita berikan
yang terbaik demi masyarakat dan negara kita yang tersayang ini. Marilah kita
jayakan wawasan kita menuju sebuah Masyarakat Cemerlang dalam negara yang
bersatu padu!”, mengajak rakyat
agar sentiasa memberikan kerjasama yang padu bagi mencapai wawasan Masyarakat
Cemerlang dan bersatu padu dalam kehidupan bermasyarakat yang berbilang kaum
dan bangsa di Singapura.
2. Penggunaan kata bantu berharap dalam petikan: “Saya berharap
dapat mendengar lebih banyak paluan
kompang dan tangisan bayi daripada anda tidak lama lagi!”, memperlihatkan
sebuah harapan atau penantian daripada audiens yang ditujukan semasa ucapan
tersebut diadakan.
3. Penggunaan kata bantu ayuh dalam petikan: “Saudara, ayuh! Mari bekerja
rapat dengan saya dan AP-AP Melayu/Islam saya, dengan para pemimpin masyarakat,
untuk mencapai matlamat kita sebagai satu bangsa”, memperlihat sebuah
pujukan atau seruan yang mesti dihasut oleh segenap masyarakat Melayu Islam di
Singapura.
4. Penggunaan kata bantu galakkanlah dalam petikan: “Dalam
pada itu, galakkanlah yang sederhana
supaya meningkatkan prestasi”, mengajak audiens
dan orang ramai untuk saling bantu membantu dalam segala aspek kehidupan agar
dapat merentasi tahap yang lebih baik lagi di Singapura.
Dalam
petikan-petikan di atas yang telah dihuraikan secara lanjut menunjukkan akan
kekuatan kata bantu dalam memberikan pujukan yang sifatnya lebih mantap dan
ampuh agar dapat mempengaruhi pemikiran dan menanamkan sebuah semangat baru
audiens dan boleh menerima atau melaksanakan apa jua pembaharuan dan kemajuan
yang diajukan oleh pemerintah kepada rakyatnya sendiri.
KESIMPULAN
pendekatan data sekunder ini dapat membantu dalam menganalis data-data
dalam memfokuskan kajian ini secara lebih khusus dan terperinci, kerana dengan
adanya pendekatan sebegini akan memberikan pendedahan yang mendalam kepada
pengkaji untuk mencapai objektif atau kehendak yang diperlukan.
ANALISIS
KAJIAN
Dalam
kajian ini, pengkaji menggunakan video
ucapan Lee Hsien Loong semasa beliau berucap di Rapat Hari Kebangsaan pada
tahun 2012 dan 2013. Dalam ucapan tersebut, Lee Hsien Loong didapati banyak menggunakan teknik pemujukan atau
persuasif di hadapan audiens yang rata-rata dihadiri oleh masyarakat Melayu
Islam Singapura.
Semasa
Lee Hsien Loong membuat ucapan di Rapat Hari Kebangsaan tersebut, beliau
menyentuh banyak aspek utama yang membawa kepada kebaikan dan kelebihan kepada
negara Singapura.
Aspek-aspek
yang disentuh beliau berkaitrapat tentang soal kemajuan dan pembangunan
masyarakat Melayu Islam Singapura iaitu menyentuh mengenai soal kekeluargaan,
keagamaan, perekonomian, masa hadapan & hala tuju,soal politik, pendidikan
& kemajuan, solidariti dan
kebudayaan.
Bahasa
persuasif atau pemujukan dalam ucapan tersebut mampu mempengaruhi audiens yang
hadir semasa majlis tersebut. Pada perenggan seterusnya, kita akan melihat
kepada ciri-ciri bahasa pemujukan yang digunakan oleh Perdana Menteri Singapura
dengan merujuk kepada ucapan-ucapan beliau dalam aspek-aspek utama yang
disentuh beliau.
Pertama,
aspek yang disentuh ialah menggenai penglibatan masyarakat Melayu Islam dalam
bidang perekonomian, Lee Hsien Loong menyeru kepada masyarakat Melayu Islam
untuk turut menyumbang kearah perkembangan perekonomian di Singapura dan beliau
menaruh harapan berupa keyakinan bahawa orang-orang Melayu di sana mampu
mengecapi pertumbuhan dalam bidang perekonomian dengan harapan yang lebih cerah
lagi.
Pemujukan
yang digunakan oleh beliau boleh kita perhatikan dalam petikan di bawah ini:
1.
“Tidak
lama lagi, kita akan adakan satu pertandingan bagi mereka bentuk bangunan Wisma
Geylang Serai. Ambilah peluang ini untuk memberikan idea anda bagi menjayakan
projek ini”.
2. “Saya
gembira dengan kemajuan anda. Anda yakin akan tempat anda di Singapura. Anda
boleh memberi banyak sumbangan kepada ekonomi, masyarakat dan negara. Anda
boleh memandang masa depan dengan yakin”.
Lee Hsien Loong,
Rapat Hari Kebangsaan 2012.
Melalui
percontohan pertama dan kedua di atas,
Lee Hsien Loong menggunakan ungkapan seperti “ambilah peluang ini untuk memberikan idea anda bagi
menjayakan projek ini” dan ungkapan “anda yakin akan tempat anda di
Singapura” serta ungkapan “anda boleh memandang masa hadapa dengan
yakin” secara tidak langsung menunjukkan sebuah pemujukan terhadap
orang-orang Melayu Singapura di samping menunjukkan keyakinan beliau terhadap
kebolehan orang-orang Melayu dalam bidang perekonomian di Singapura.
Kedua,
Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong turut menyentuh mengenai aspek institusi
kekeluargaan Masyarakat Melayu Islam di Singapura, beliau mengharapkan
masyarakat Melayu Islam untuk mendirikan rumahtangga dan melahirkan lebih ramai
generasi muda masyarakat Melayu Islam bagi membantu mencapai cita-cita dan
wawasan Singapura.
Petikan ucapan daripada
Lee Hsien Loong semasa Rapat Hari Kebangsaan 2012:
“Saya berharap dapat
mendengar lebih banyak paluan kompang
dan tangisan bayi daripada anda tidak
lama lagi”.
Ucapan
ini secara tidak langsung memperlihatkan ketinggian bahasa pemujukan bahasa
yang beliau gunakan bagi menyokong atau menggalakkan golongan muda masyarakat
Melayu Islam di Singapura untuk mendirikan rumahtangga dan seterusnya
melahirkan generasi baru yang diharapkan dapat mewarisi kemajuan dan kejayaan
Singapura pada masa hadapan nanti.
Manakala
aspek yang ketiga ialah menyentuh mengenai masa hadapan dan hala tuju
singapura. Kita perhatikan petikan ucapan Lee Hsien Loong (2012) di bawah ini:
1. “Kita mahu anak-anak dan cucu-cicit kita selesa
tinggal di sini untuk mencapai impian masing-masing”.
2. “Kita mahukan sebuah masyarakat penyayang dan
prihatin; sebuah bandaraya yang terbuka
dengan semangat Singapura yang teguh; sebuah masyarakat berbilang kaum yang
hidup dalam harmoni”.
Dalam
petikan pertama dan kedua di atas, Lee Hsien Loong menyatakan hasrat beliau
untukmelihat generasi-generasi yang akan datang dapat hidup dengan selesa dan
mampu mencapai impian serta cita-cita masing-masing,beliau turut mencuba untuk
mempengaruhi pemikiran audiens pada masa itu untuk turut bersama-sama bergading
bahu kearah menjadi sebuah masyarakat yang penyayang, lebih perihatin,
mempunyai semangat patriotik terhadap negara serta hidup dalam keadaan damai
dan berbilang kaum di sebuah bandaraya yang serba mencabar itu.
Kemudian,
kita masuk kepada aspek yang ke-empat iaitu politik di Singapura, kita tahu
bahawa di Singapura mempunyai pelbagai kaum dan bangsa,kepelbagaian kaum
seperti bangsa Cina, Melayu, India dan
lain-lain. Pemerintah dengan sedaya upayanya menyeru agar isu-isu politk yang
berlaku di negara itu ditadbir dan diuruskan atas dasar berbilang kaum agar
tidak berlakunya sebarang penindasan ataupun ketidakadilan terhadap kaum-kaum
ataupun bangsa-bangsa lain di sana.
Petikan
ucapan Lee Hsien Loong semasa Rapat Hari Kebangsaan 2012:
“Untuk mencapai semua matlamat itu, kita harus terus amalkan dasar berbilang
kaum dalam menghadapi isu-isu negara. Saya percaya anda semua tahu –
menerusi televisyen, akhbar atau internet – bagaimana politik dan masyarakat di
negara lain sering diuruskan mengikut landasan kaum. Bagi setiap isu, mereka
lihat dan perjuangkan atas kepentingan kaum – mana kaum yang untung, dan mana
yang rugi. Kita jangan sekali-kali biarkan ini berlaku di Singapura”.
Ucapan
Lee Hsien Loong di atas mempersuasifkan masyarakat Melayu Islam agar melihat
atau menguruskan sesuatu isu negara dengan mengamalkan dasar berbilang kaum
bukannya dengan melihat atau menggunakan sistem yang berat sebelah dengan
melihat kepada keuntungan ataupun kerugian semata-mata. Beliau juga menyeru
agar rakyat Singapura mengambil iktibar terhadap isu-isu politik yang diuruskan
di negara luar berdasarkan kepentingan kaum-kaum yang tertentu sahaja.
Seterusnya,
bahasa pemujukan boleh kita dapati lagi apabila Lee Hsien Loong menyentuh aspek
yang kelima iaitu aspek pendidkan & kemajuan semasa ucapan tersebut. Beliau
menyokong usaha-usaha pihak berkenaan yang sudi memberi bantuan dan bimbingan
terhadapa golongan yang berkebolehan dan susah serta meningkatkan prestasi
mereka dalam bidang pendidikan dan kemajuan agar dapat mencapai perubahan demi
perubahan sehinggalah membawa ke tahap yang lebih tinggi lagi.
“Sambil kita membimbing golongan yang berkebolehan,
bantulah juga mereka yang susah. Dalam pada itu, galakkanlah yang sederhana
supaya meningkatkan prestasi. Sekiranya anda boleh kekalkan kemajuan yang
mantap tahun demi tahun, saya pasti masyarakat Melayu/Islam akan terus
menjalani transformasi, dan meningkat ke tahap yang lebih tinggi. Itu yang kita
semua inginkan”
Lee Hsien Loong,
Rapat Hari Kebangsaan 2012.
Aspek
yang ke-enam pula ialah aspek solidariti- dalam ucapan beliau, banyak menyentuh
mengenai kebersamaan dan kesatuan rakyat terutama sekali masyarakat Melayu
Islam Singapura dengan pemerintah dan pemimpin-pemimpin Singapura dalam
bersama-sama mencapai matlamat dan wawasan negara yang banyak memberi
kemanfaatan bersama, berganding bahu kearah kejayaan dan kemajuan negara
terutama sekali dalam bidang perekonomian dan pembangunan pada masa akan
datang.
Di
bawah ini ialah contoh petikan Lee Hsien Loong yang menyeru kearah kebersamaan
dan perpaduan:
- “Saudara, ayuh! Mari bekerja rapat dengan saya
dan AP-AP Melayu/Islam saya, dengan para pemimpin masyarakat, untuk
mencapai matlamat kita sebagai satu bangsa. Bersama-sama, masyarakat
Melayu/Islam akan terus maju seiring dan sejalan dengan negara. Anda pasti
mengambil tempat yang sewajarnya dalam pembangunan Singapura. Marilah kita
berikan yang terbaik demi masyarakat dan negara kita yang tersayang ini.
Marilah kita jayakan wawasan kita menuju sebuah Masyarakat Cemerlang dalam
negara yang bersatu padu!”
- “Marilah kita berikan yang terbaik demi
masyarakat dan negara kita yang tersayang ini”.
Lee
Hsien Loong, Rapat Hari Kebangsaan 2012.
Seterusnya,
aspek yang ketujuh ialah mengenai soal kebudayaan Masyarak Melayu Islam di
Singapura, Lee Hsien Loong dalam ucapannya menyatakan akan sokongan kerajaan
dalam mengekalkan kebudayan orang-orang Melayu iaitu dengan #pendikarbahasa membukakan semula
Taman Warisan Melayu yang akan memberikan manfaat kepada orang-orang Melayu
khususnya di Singapura, masyarakat berbilanga kaum Singapura dan juga pelawat
asing, secara jelasnya Perdana Menteri Singapura menyeru agar masyarakat Melayu
terlibat dalam usaha mengekalkan kebudayaan mereka di sana di samping
memberikan manfaat kepada pertumbuhan ekonomi dan kemasukan pelawat asing ke
negara tersebut.
Dan
yang terakhir pula, iaitu aspek keagamaan, semasa Lee Hsien Loong berucap di
Rapat Kebangsaan 2013, beliau telah menyatakan akan pembinaan lebih banyak
masjid di Singapura iaitu dengan kadar pertambahan ruang solat iaitu sebanyak
18 ribu jemaah, pemerintah Singapura juga mencuba memperlihatkan bahawa mereka
masih mengamalkan sistem ambilkira kebajikan rakyat tidak mengira kaum dan
jelas memperlihatkan keprihatianan pemerintah terhadap masayarakat Melayu Islam
di Singapura.
DAPATAN
KAJIAN
Setelah
pengkaji berjaya menganalisis dan menerangkan satu persatu petikan-petikan yang
mengandungi ungkapan-ungkapan bahasa pemujukan atau persuasif yang diutarakan
oleh Lee Hsien Loong dalam analisis kajian, maka ada beberapa perkara yang
menarik untuk dibincangkan dalam dapatan kajian ini, iaitu yang #pendikarbahasa pertama
penggunaan kata ganti nama yang membawa fungsi-fungsi tertentu sebagai rujukan
dan kedua, penggunaan kata bantu yang berkuasa ataupun bersifat impresif.
Hasil
dapatan yang pertama ialah penggunaan kata ganti nama- Lee Hsien Loong dalam
ucapan beliau banyak menggunakan kata ganti nama seperti kita, anda, saya dan
pemerintah semasa berucap. Kata ganti nama yang digunakan tersebut mempunyai
fungsi yang merujuk kepada pihak-pihak yang tertentu, sebagai contoh:
1. Penggunaan kata ganti nama kita dalam petikan: “Kita mahu anak-anak dan cucu-cicit kita
selesa tinggal di sini untuk mencapai impian masing-masing”, penggunaan kita
di sini merujuk kepada hubungan kebersamaan pemerintah dengan rakyat.
2. Penggunaan kata ganti nama anda dalam petikan: “Sekiranya anda
boleh kekalkan kemajuan yang mantap tahun demi tahun, saya pasti masyarakat
Melayu/Islam akan terus menjalani transformasi, dan meningkat ke tahap yang
lebih tinggi. Itu yang kita semua inginkan”, merujuk
kepada masyarak Melayu Islam yang hadir ataupun ditujukan kepada rakyat
Singapura pada masa tersebut.
3. Penggunaan kata ganti nama saya dalam petikan: “Saya gembira dengan kemajuan anda”, merujuk
kepada individualistik atau secara sudut peribadi Lee Hsien Loong sendiri.
4.
Penggunaan kata ganti nama pemerintah dalam petikan: “Pemerintah
akan sokong usaha anda untuk meningkat maju, termasuk usaha mengekalkan
budaya anda, tetapi anda harus manfaatkan sepenuhnya sokongan itu”, merujuk
kepada kerajaan Singapura dan pemimpin-pemimpin yang terlibat.
Penggunaan
kata ganti nama #pendikarbahasa semasa berucap amatlah mustahak sekali kerana ia akan
memperlihatkan fungsi-fungsi tertentu yang menjadi rujukan untuk dikongsi
bersama-sama semasa di majlis tersebut.
Kemudian,
hasil dapatan yang kedua ialah penggunaan kata bantu yang berkuasa dan bersifat
impressif yang digunakan semasa ucapan Lee Hsien Loong yang jelas cuba mengajak
dan memujuk masayarakat Melayu Islam di Singapura untuk menyahut segala seruan
dan sokongan yang diberikan oleh pemerintah Singapura. Dalam petikan ucapan
beliau, pengkaji mendapati Lee Hsien Loong menggunakan kata bantu seperti marilah, berharap, ayuh dan galakkanlah
yang bertujuan untuk menyeru, mempengaruhi pemikiran, berganding bahu dan
bekerjasama dan ditujukan kepada rakyat singapura khususnya masyarakat Melayu
Islam di Singapura.
Petikan-petikan
di bawah ini akan menunjukkan bagaimana kata bantu tersebut diaplikasikan dan
memberikan fungsinya yang berbeza:
1. Penggunaan
kata bantu marilah dalam petikan: “Marilah kita berikan
yang terbaik demi masyarakat dan negara kita yang tersayang ini. Marilah kita
jayakan wawasan kita menuju sebuah Masyarakat Cemerlang dalam negara yang
bersatu padu!”, mengajak rakyat
agar sentiasa memberikan kerjasama yang padu bagi mencapai wawasan Masyarakat
Cemerlang dan bersatu padu dalam kehidupan bermasyarakat yang berbilang kaum
dan bangsa di Singapura.
2. Penggunaan kata bantu berharap dalam petikan: “Saya berharap
dapat mendengar lebih banyak paluan
kompang dan tangisan bayi daripada anda tidak lama lagi!”, memperlihatkan
sebuah harapan atau penantian daripada audiens yang ditujukan semasa ucapan
tersebut diadakan.
3. Penggunaan kata bantu ayuh dalam petikan: “Saudara, ayuh! Mari bekerja
rapat dengan saya dan AP-AP Melayu/Islam saya, dengan para pemimpin masyarakat,
untuk mencapai matlamat kita sebagai satu bangsa”, memperlihat sebuah
pujukan atau seruan yang mesti dihasut oleh segenap masyarakat Melayu Islam di
Singapura.
4. Penggunaan kata bantu galakkanlah dalam petikan: “Dalam
pada itu, galakkanlah yang sederhana
supaya meningkatkan prestasi”, mengajak audiens
dan orang ramai untuk saling bantu membantu dalam segala aspek kehidupan agar
dapat merentasi tahap yang lebih baik lagi di Singapura.
Dalam
petikan-petikan di atas yang telah dihuraikan secara lanjut menunjukkan akan
kekuatan kata bantu dalam memberikan pujukan yang sifatnya #pendikarbahasa lebih mantap dan
ampuh agar dapat mempengaruhi pemikiran dan menanamkan sebuah semangat baru
audiens dan boleh menerima atau melaksanakan apa jua pembaharuan dan kemajuan
yang diajukan oleh pemerintah kepada rakyatnya sendiri.
Ulasan
Catat Ulasan